Vier toeleveranciers Ford Genk gaan intentie tot sluiting aankondigen
Vier toeleveranciers van Ford Genk - SML, IAC, Lear en Syncreon - gaan op maandag 17 december de intentie tot sluiting van hun fabriek aankondigen. Dat meldt TV Limburg woensdag en wordt bevestigd door een van de vakbondsvertegenwoordigers. De vier toeleveranciers zijn rechtstreeks met de Genkse Ford-fabriek verbonden.
Advertisement
‘Tijdens een gewone ondernemingsraad werd ons meegedeeld dat de vier bedrijven op 17 december de intentie tot sluiting zullen aankondigen,' zo bevestigt Jo Claes (ABVV metaal), vakbondsvertegenwoordiger bij SML.
‘Na de bekendmaking van de sluiting van Ford Genk, kwam het nieuws niet onverwacht,' zegt Claes. ‘Alleen hadden we gedacht dat die mededeling pas later zou komen.'
Bij de vier toeleveranciers werken ongeveer 1.500 arbeiders. Eens de intentie tot sluiting is bekendgemaakt, zullen de vakbonden starten met de onderhandelingen in het kader van de wet-Renault.
Claes zegt dat er bij SML mogelijk wel nog jobs gered kunnen worden. Dat bedrijf werkt als toeleverancier immers niet alleen voor Ford Genk, maar ook voor andere ondernemingen.
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...121206_00393381
Mening
Uit een impactstudie blijkt dat de sluiting van Ford Genk zo'n 12 000 jobs kan kosten en een put kan maken van een half miljard in de federale begroting. Het kan misschien heel naïef lijken, maar ik schrik toch wel van het grote aantal werknemers dat zijn job hierdoor verliest.
De sluiting van één groot fabriek heeft meteen ook gevolgen voor kleinere bedrijven, zoals bij de vier toeleveranciers van Ford Genk - SML, IAC, Lear en Syncreon. Ook hier zijn weer heel veel werknemers de dupe van. Dit is natuurlijk geen leuk nieuws en zeker niet op dit moment nu de economische crisis in ons land heerst. De sluiting heeft gevolgen voor heel ons land, maar het meeste gevolgen voor Limburg. Ik hoop dat er voor deze werknemers vanuit de regering een oplossing komt, ook al is dit niet makkelijk.
Het is positief dat de vakbonden zullen onderhandelen in het kader van de wet-Renault, hierdoor mag de directie niet zeggen dat de sluiting definitief is, hopelijk kunnen ze dan kijken of ze het aantal ontslagen kunnen verminderen.