Wat is dit nu toch allemaal??!
Op het voetbalveld, bij het uitgaan, holebi-aversie, pestscenario's bij scholieren, ambulanciers, brandweermannen, Kitty Van Nieuwenhuisen enzomeer...
Moeten we overwegen om stilaan een extra vak
'Omgaan met ontgoochelde verwachtingen' in te lassen aan de Hogeschool? Komaan zeg!

Of moet ik 'gewoon' bij het geven van de vakken die ik geef nog meer de nadruk leggen op zoiets als:
'samenleving = samen - leving'??!

Als docent de laatste jaren toch ook meer en meer geconfronteerd met dit probleem: student krijgt 'onder zijn of haar voeten' en resultaat? Misnoegd de klas uit stormen of de docent verbaal een bolwassing geven... voor leraren in spe?!! Nou!
Mogelijke oorzaken? Moeilijk. Laat ik het houden bij de cliché-achtige oneliners, weliswaar in combinatie met elkaar en elk apart met een vraagteken:
-verruwing van de zeden en gewoontes (aangezien thuis amper aangeleerd)?
-computerspelletjes en tv-series die het geweld a.h.w. 'omarmen'?
-een gerechtelijk apparaat in België waar ik niet voor zou willen werken aangezien zo schrikwekkend deficiënt en ineffectief dat men er geen grein eergevoel meer aan kan ontlenen?
-een politiek van angsthazen die nooit meer zegt waar het écht op aan komt... Want uiteraard heeft de kiezer - ook de hufter! - altijd gelijk? Tja...
-een onderwijssysteem dat alleen nog maar positief gewaardeerd wordt in het kader van schaalvergroting waardoor docenten de student amper nog persoonlijk (kunnen/mogen) kennen?

Of waar algemeen-vormende vakken het almaar moeilijker krijgen om het hoofd boven water te houden...
'want dat is toch niet meer van deze tijd'??!
-gebrek aan een inspirerend verhaal waar we met de wereld en de samenleving naar toe willen in functie van een hoopvolle toekomst? Geen wonder dat BDW met zijn separatistische verhaal zo aanslaat... het is tenminste een verhaal, en nog niet eens zo intellectueel-deficiënt (behalve voor Brussel

)? Anders gezegd: de politiek kan met zekerheid overheerst worden door een anti-politiek gevoel indien de traditionele partijen een manifest gebrek aan moed vertonen om een heldere visie te presenteren aan de kiezer die daardoor ook wel eens zou kunnen 'ontgoocheld' worden...