Enkele post bekijken
Oud 4th December 2012, 01:04
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User

Bij ons werd inderdaad ook verteld dat Piet zwart is, omdat hij door het roet van de schoorsteen gaat om de cadeaus naar de kinderen te brengen. Tegenwoordig wordt alles snel afgeschoven op racisme, vind ik.
Als de zwarten in onze maatschappij klachten hebben in verband met Zwarte Piet, dan vind ik dat hen hetzelfde verteld moet worden als onze kinderen: Piet is zwart omdat hij door de schouw gaat, niet omdat hij buitenlander is en een andere huidskleur heeft. Kinderen nemen dat verhaal niet zo snel aan dan het 'schouw-verhaal', omdat het beter past bij Sinterklaas die over de daken wandelt met zijn paard en zo cadeaus brengt.

Zwarte Piet hoort bij Sinterklaas. Het is misschien allemaal begonnen zonder Piet, maar nu komt hij er overal bij kijken. Ik vind trouwens dat ze Sinterklaas een meerwaarde bieden, en misschien moeten we het zo bekijken, in plaats van op een racistische manier. De Pieten doen van alles op de boot, ze hebben allemaal hun eigen rol. (Pakjespiet, Hoofdpiet, Hulppiet, ...) Dit maakt hen allemaal onmisbaar op de stoomboot. De kleuters die ik ken, kennen veel 'Pietennamen' en ze vinden dat leuk, omdat elke Piet zijn eigen kwaliteiten heeft. Sommige Pieten zijn ook wat klunzig, grappig, ... Dat zorgt voor veel variatie en houdt het Sinterklaasgebeuren wat leuk en afwisselend. Wat zullen de kinderen denken als er plots geen Piet meer bij Sinterklaas is? Voor hen is dit allemaal vanzelfsprekend...

Niets racistisch aan, volgens mij. Ik zie het eerder als een extraatje voor de Sint, een belangrijke hulp en eigenlijk al van evenveel waarde als de Sint zelf.
Ik vind het eerder jammer dat dit gezien wordt als racisme.
Met citaat antwoorden