Enkele post bekijken
Oud 3rd December 2012, 19:40
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User

Toen ik voor het eerst over deze nieuwe verkeersregel hoorde, had ik er wel een dubbel gevoel bij. Enerzijds is het erg handig als fietser, omdat je gewoon verder kan rijden. Door voor rode lichten te staan verlies je, vooral in steden, veel tijd als fietser. Je staat soms ook letterlijk tussen de auto's te wachten, zodat je hen ook nog extra vertraging bezorgd. Anderzijds lijkt de nieuwe regel op het eerste zicht vrij gevaarlijk. Automobilisten komen uit de andere richting en de fietsers slaan tegelijk mee af. Het is ook gek om als fietser plots een rood licht te mogen negeren, terwijl bij verkeersveiligheid zo vaak wordt benadrukt dat dit niet mag. Dan spreek je eigenlijk een beetje tegen je eigen regels.
Uit het proefproject is nu dus gebleken dat het niet voor meer ongevallen zorgt en dus volkomen veilig is. Op plaatsen waar het mogelijk is, moeten dus zeker zo'n bordjes kunnen komen. Het lijkt me dan wel belangrijk om deze uitzonderingen goed te communiceren naar iedereen. We kunnen alleen maar blij zijn met wijzigingen die het leven van de fietser aangenamer maken!
Met citaat antwoorden