Enkele post bekijken
Oud 3rd December 2012, 16:03
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User

Japan inspecteert alle verouderde tunnels

De Japanse regering heeft vandaag de inspectie bevolen van alle verouderde tunnels op snelwegen in het hele land. Dat gebeurt naar aanleiding van het instorten van een autotunnel waarbij gisteren zeker negen mensen zijn omgekomen. Het vermoeden bestaat dat een deel van het plafond instortte wegens ouderdom. Veel van de tunnels zijn gebouwd in de jaren '60 en '70 toen de Japanse economie snel groeide.
Uit beelden van verkeerscamera's van de bijna 5 kilometer lange Sasago-tunnel blijkt dat in het midden enkele betonnen platen naar beneden zijn gestort, mogelijk doordat een paar steunpilaren waren verzwakt. Inspecteurs zijn vandaag begonnen met het controleren van drie andere tunnels die gemaakt zijn volgens hetzelfde ontwerp.

Tijdens het onderzoek wordt vooral gekeken naar scheuren in het beton en andere afwijkingen. Ook wordt een akoestische test uitgevoerd, waarbij met hamers op het beton en de metalen delen wordt geslagen. Normaal wordt de tunnel om de 5 jaar gecontroleerd. Functionarissen zeiden dat tijdens de controle in september echter geen akoestische test is uitgevoerd van de metalen delen waarop de betonnen platen rusten.

Datum: 03/12/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...e-tunnels.dhtml

Eigen mening:
Toen ik het nieuws vanmorgen vernam, schrok ik toch wel even. Negen mensen zijn overleden doordat het plafond van een tunnel op hun auto terecht is gekomen. Nu ik dit artikel gelezen heb, verwonderd mij dat niet. De meeste tunnels zijn gebouwd in de jaren ’60 – ’70, het is dus hoogtijd dat deze worden vernieuwd.
De Japanse regering was in september dit jaar ook bezig met het controleren van de staat van de tunnels, maar deze test is dus niet nauwkeurig of niet volledig uitgevoerd geweest. Dit is spelen met de levens van de mensen. Momenteel zijn de inspecteurs drie andere tunnels aan het testen die met dezelfde constructie gemaakt zijn. Dit hadden ze veel eerder en nauwkeuriger moeten doen. Het is net alsof er altijd eerst iets ergs gebeuren, vooraleer men in actie schiet.
Met citaat antwoorden