3rd December 2012, 10:16
|
Registered User
|
|
|
|
Het is typisch dat mensen zeggen: "Nog een aantal jaar en die moslims hebben het hier helemaal voor het zeggen!" Vorig jaar las ik het boek Wie is er bang van de Islam? van Selahattin Koçak. Het hoofstuk 'België wordt een islamstaat' sprak me zeker aan. Slechts 6 % van de bevolking in ons land is moslim. Toch zijn het de Arabische landen die hun wetten en staten aanpassen naar het Westerse model. Niet de Islam, maar Het Westen domineert de wereld. Het is ook niet de bedoeling van de moslims in ons land van België een islamstaat te maken. Wel liggen zij wakker van de toenemende haat van partijen à la Vlaams Belang die hen het bestaansrecht niet gunnen. Onze christelijke wortels zijn de dag van vandaag té diep vertakt zodat België nooit een moslimstaat of een areligieuze staat zal zijn. Rechten voor moslims zijn bij ons al wel ingebed, zodat bv. Minister van Welzijn Filip De Winter niet zal kunnen beslissen om moslims alle kinderbijslagen te ontnemen.
Het boek heeft me ook bijgebracht dat de moslims verre van radicaal zijn. "De radicalen" zijn een echte minderheid. Het is wel die minderheid die het voor de meerderheid verpest. Iedereen krijgt een beeld dat moslims allemaal radicaal zijn. Maar de moslims denken ook zo over ons. De moslims zien ons ook allemaal als Vlaams Belangers.
Er is denk ik één codewoord dat voor alle partijen van belang is: respect. Respect is het begin van alles. Ik vind dat wij respect moeten hebben voor mensen die hun geloof willen uiten. Maar de moslims dienen ook wel respect te hebben voor onze regels, die het geloof (naar mijn mening overstijgen). De staat moet natuurlijk niet bepalen hoe religie beleefd moet worden, maar de religie moet ook niet bepalen hoe de staat geregeld moet worden. Het gaat er niet over wat er op het hoofd staat, het gaat erover wat er in het hoofd zit. Als de hoofddoek enkel een uiting is van protest tegenover onze westerse samenleving, dan is het geen goede zaak. Maar wat is er mis met enkel je geloof te uiten? Dat mag iedereen voor mij. Wanneer openbare diensten pleiten om neutraal te zijn, dan moet dat wel aanvaard worden vind ik. Maar in openbare ruimten, die publiekelijk zijn voor iedereen, mag iedereen zijn of haar geloof uiten.