Enkele post bekijken
Oud 2nd December 2012, 19:04
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User

Ik kan me helemaal vinden in de mening van Simon. We leven in een maatschappij die bijna alles te bieden heeft, maar het blijkt dat al dat materiële de jongeren niet per se gelukkig maakt. Anderzijds heeft het ook te maken met de puberteit die steeds vroeger ingaat, denk ik. Daardoor wordt er snel veel verwacht van jongeren met het oog op hun schoolloopbaan, hun toekomst, hun ontwikkeling in de maatschappij etc. Dat alles kan op den duur zeker te veel worden voor hen.

Toch blijft het vreemd dat zelfs internationaal gezien Vlaamse jongeren meer tevreden zijn over hun leven dan hun leeftijdsgenoten, terwijl België op nummer 2 staat wat betreft hoogste zelfmoordaantal.

Ook vind ik dat er meer aandacht aan geschonken mag worden vanuit de schoolomgeving. Veel scholen schieten pas in actie wanneer er echt iets gebeurd is, maar de aandacht voor die crisissituatie verwatert na verloop van tijd. Het is niet dat jongeren geen signalen uitzenden, want dat doen sommigen juist wel. Het is aan de scholen, het CLB, leerkrachten, medeleerlingen, ... om de signalen op te merken. Ik moet toegeven dat het soms moeilijk kan zijn om dat gedrag te herkennen, maar het kan zelfs in kleine dingen zitten zoals het regelmatig "vergeten" te maken van een taak...