Enkele post bekijken
  #2  
Oud 30th November 2012, 08:47
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Heel wat kinderen zullen het graag horen: volgens nieuw onderzoek is het maken van huiswerk tijdverlies. Wetenschappers stelden namelijk vast dat er geen relatie is tussen hard werken thuis en betere punten halen op school.

Wetenschappers van de University of Virginia kwamen tot dat besluit na een onderzoek bij meer dan 18.000 Amerikaanse studenten van 15 à 16 jaar. Zij stelden vast dat meer huiswerk zich niet vertaalt in betere punten.

"Het is niet zo dat studenten die meer tijd aan hun huiswerk besteden ook betere cijfers halen op school", zegt co-auteur Robert Thai. "Dat doet ons vermoeden dat huiswerk enkel gegeven wordt omdat het moet en dus niet voortbouwt op wat gezien wordt in de klas."

De studie suggereert echter niet dat alle huiswerk slecht is, zeker als het om wiskunde gaat. "Dat was de uitzondering in ons onderzoek", bevestigt professor Thai. "Studenten die ongeveer een half uur meer spendeerden aan hun huiswerk voor wiskunde haalden wel betere scores."

www.hln.be

Ik ben het helemaal niet eens met dit artikel. In mijn ogen is huiswerk wél belangrijk, op voorwaarde dat het aansluit bij de leerstof die gezien is in de klas. Veel leerlingen (de meeste zelfs) komen thuis, gooien hun boekentas in een hoekje en klaar is Kees. Door huiswerk te maken herhalen ze (onbewust) toch nog eens de leerstof en is het makkelijker om de volgende les terug goed te kunnen volgen.
Ik ben er ook van overtuigd dat huiswerk wel een manier is om betere punten te halen. Zelf was ik vroeger een leerling die niet goed kon studeren (zeker geen grote hoeveelheden) maar die wel enorm goed haar best deed op haar huiswerk. Door de punten die ik behaalde van dagelijks werk, geraakte ik er telkens toch door. Dit is volgens mij bij meerdere leerlingen het geval.
En geef eerlijk toe, leerkrachten in spé, wij moeten soms gewoon huiswerk geven. Het leerplan verwacht dat we zoveel zien, tussendoor ook nog klasgesprekken gaan voeren over onverwachte gebeurtenissen, inspelen op wat de leerlingen zeggen,... dat we soms gewoon niet rondgeraken met onze leerstof en dat leerlingen dan al oefeningen thuis moeten voorbereiden. Wij kunnen de volgende les sneller verbeteren en de leerlingen herhalen de leerstof thuis. Win-win situatie lijkt me.
Met citaat antwoorden