Enkele post bekijken
Oud 29th November 2012, 20:56
J*lle.Dekkers J*lle.Dekkers is offline
Registered User

In 50 jaar tijd zijn we 5 keer zoveel vis gaan vangen. Dit komt omdat we dit nu kunnen, we kunnen dagen/ weken zelfs maanden op zee zijn. Vroeger was dit onbestaand met die kleine bootjes. Een enorm groot percentage, als ik me niet vergis zo'n 80 procent van de populatie ( heb het pas nog gelezen ) van de roofvissen is verdwenen (zoals kabeljauw ).
Nu vissen we met km's lange netten die we met grote boten slepen in de oceanen en zeeën, netten die de grond raken en zo de bodem naar de vaantjes doen ( groot deel van de Belgische vissers gebruiken deze methode ). Een bijkomend probleem van deze bodemvisserij is ook een enorm grote bijvangst ( dieren die we vangen maar eigenlijk is dit de bedoeling niet). Deze bijvangst verdwijnt terug over boort beschadigd of dood. Maar ik dwaal af.
De rede van een te kort aan vis ligt niet bij de zeehonden. Wij doen enorm hard aan overbevissing, we halen de oceanen en zeeën gewoon leeg als we zo verder blijven doen. De jonge dieren hebben nog niet eens de kans om zich voort te planten. We vissen dus zo snel dat wat we vangen zich niet terug kan herstellen. Het doodknuppelen van zeehonden gaat niets oplossen want dat is de basis niet van het probleem, het zou misschien het proces kunnen vertragen maar zou het zeker niet verhelpen. Duitse vissers hebben dit in het verleden ook al willen doen, het doden van zeehonden met de zelfde rede als de rede die in het artikel beschreven wordt. Dit ging wel over een kleiner aantal. Japan en andere landen steken de schuld op de dolfijnen en andere walvisachtige dus die moeten er daar maar aan geloven. Terwijl de echte oorzaak volledig bij de mens ligt! Buiten de overbevissing heb je ook nog vervuiling,... In mijn ogen is de enige goede oplossing gebieden aanleggen waar het visbestand zijn gang kan gaan dus zich terug kan herstellen ( soort van zeereservaat ). Zo dat meer delen van de oceanen beschermd geraken!
Met citaat antwoorden