Enkele post bekijken
  #1  
Oud 28th November 2012, 17:30
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
17 procent van de cafés negeert rookverbod

17 procent van de cafés negeert rookverbod

BRUSSEL - In de eerste negen maanden van het jaar werd het rookverbod overtreden in 17 procent van de gecontroleerde cafés. 's Nachts loopt dit percentage op tot 25 procent.

17 procent van de cafés die een bezoek kregen van de FOD Volksgezondheid overtraden het rookverbod in de eerste negen maanden van het jaar. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx op een schriftelijke vraag van N-VA-Kamerlid Sarah Smeyers. In het eerste kwartaal ging het om 16 procent, eind vorig jaar was dit nog 13 procent.

Van de 6.600 cafés die de FOD Volksgezondheid controleerde, overtrad 17 procent overdag het rookverbod. ‘s Nachts liep dit aantal op tot 25 procent. Een deel van die stijging kan verklaard worden door het feit dat de volksgezondheid steeds gerichter controleert. Vooral cafés waarover klachten werden ingediend of waarvan vermoed wordt dat ze de wet overtreden, krijgen bezoek.

Smeyers wijst erop dat het probleem zich voornamelijk bij de cafés situeert; bij de restaurants wordt in minder dan 1 procent van de gecontroleerde zaken een overtreding vastgesteld. ‘We moeten de uitbaters blijven wijzen op hun verantwoordelijkheid. Alleen als zij strenger optreden in hun zaak zullen rokende klanten zich anders opstellen', stelt ze.

De FOD zal voortaan proberen om 10 tot 15 procent van de controles ‘s nachts uit te voeren.

Bron: De Standaard


ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat de meeste controles 's nachts worden uitgevoerd. Ik kan uit mijn eigen ervaringen al meerdere cafés aanduiden waar gerookt wordt als 's nachts de gordijnen dicht gaan.
Het mag niet, dus controle is nodig en overtredingen moeten beboet worden.
Langs de andere kant was dit cijfer wel lager dan ik dacht. Ik dacht dat veel meer van de cafés het rookverbod zouden boycotten. We zitten nog steeds in een overgangsfase. Het verbod is dan wel van de ene op da andere dag ingevoerd, het duurt even vooraleer het in de hoofden van de mens doordringt en aanvaard wordt. Op dat gebied vind ik dus dat we vrij goed scoren met die 17%, als dit effectief het juiste cijfer is.
Niettegenstaande moeten de controles wel uitgevoerd worden. Doorgedrongen of niet, de wet verbiedt het dus overtredingen moeten worden bestraft.
Met citaat antwoorden