Sociale media kunnen je examens schaden
Sociale media kunnen je examens schaden
In Nederland is bekendgemaakt dat het aantal zittenblijvers de jongste vier jaar sterk is gestegen. De Nederlandse auteur Justine Pardioen vermoedt dat er een verband bestaat met de sociale media. Ze leiden de jongeren te veel af.
Ze kunnen zich niet meer concentreren
‘Ouders en opvoeders klagen dat kinderen lagere punten halen dan ze zouden kunnen', zegt de Nederlandse Justine Pardoen. Zij is de hoofdredacteur van de websites Ouders Online.nl en Mediaopvoeding.nl.
‘We moeten onze jongeren helpen om zich te leren concentreren', zegt Pardoen. ‘Aandachtig zijn vergt een bepaalde training.'
Verbieden helpt niet, meent Pardoen. ‘Waarom zou een puber alles uit moeten zetten terwijl de rest van de wereld alles aan heeft? Een dag of een week zonder sociale media, zonder smartphone of zonder internet leert hen ook niet hoe ze er verstandig mee om kunnen gaan. De behoefte om hun gebruik aan te passen, moet uit henzelf komen.'
Bewusteloos mediagebruik omzetten in bewust gebruik, noemt ze het. Ouders en opvoeders kunnen daar wel degelijk bij helpen: door echte vragen te stellen.
Voorbeelden van die vragen geeft ze in elk hoofdstuk. Zoals: hoe vaak verander jij je profielfoto en hoe voelt het als mensen dan reageren op die foto? Of: er zijn mensen die depressief worden van Facebook, hoe komt dat, denk jij? Of: heb je vrienden met wie je nooit meer in het echt praat, maar wel nog via sociale media? Of: die keer dat je je gsm vergeten was toen je naar school ging, wat voelde je toen? Of nog: vind je het moeilijk om aan je huiswerk te beginnen? Hoe komt dat? Wat zou je daaraan kunnen doen?
Aandachtig kunnen zijn is ook belangrijk voor de toekomst van jongeren, zegt Pardoen. ‘Alleen zo leer je diep na te denken en kom je erachter wat je echt leuk vindt of echt wil gaan doen in het leven. Ook momenten van stilte en verveling zijn nodig, om je hersenen tot rust te laten komen. Het is vaak op zulke momenten dat je de beste ingevingen hebt!'
Facebook kan je resultaten verbeteren
Pedagoog Pedro Debruyckere, verbonden aan de lerarenopleiding van de Gentse Arteveldehogeschool, bekijkt het fenomeen op zijn manier.
'Biologisch is er geen bewijs dat erop wijst dat het vermogen tot leren verandert door het veelvuldig gebruik van het internet. Maar het grote aanbod online maakt wel dat je gewend raakt aan snelle beloningen, zonder een grote inspanning te hoeven doen.'
‘Daarom waardeer ik het pleidooi van Justine Pardoen voor een bewust leren omgaan met internet en sociale media zeer.'
Ook in Vlaanderen hebben acht op de tien jongeren nu een smartphone. Hoe je die sociale media gebruikt, is belangrijker dan dat je ze gebruikt, zegt hij. ‘Als je voortdurend op de sociale media zit om te socializen , is er een hogere kans dat je slecht zal presteren. Maar als je ze gebruikt om informatie uit te wisselen, gaan je resultaten omhoog. Dat heeft Amerikaans onderzoek aangetoond.'
In Vlaanderen gebruiken jongeren Facebook vooral op die tweede manier. ‘Jongeren maken groepen op Facebook. Ze wisselen daarop informatie uit, en kopiëren soms zelfs wat hun leerkrachten op het schoolnetwerk plaatsen. Waarom? Omdat ze toch al met z'n allen op Facebook zitten.'
‘Jongeren gaan in de bibliotheek studeren omdat ze gewoon graag samen zijn. Een vriend van mij heeft jongeren ondervraagd die geen plaatsje vonden omdat de bib die dag al vol zat. Die gingen terug naar huis en zetten daar hun Facebook aan. Niet omdat ze zich thuis makkelijker laten afleiden, maar omdat ze zo bij hun vrienden kunnen zijn. Om niet alleen te zijn.'
Bron:De Standaard
Mening:
Volgens mij is het inderdaad zo dat teveel jongeren teveel tijd besteden aan sociale media zoals Facebook, Twitter, Smartphones, etc. Tijd die ze veel beter aan hun huiswerk kunnen besteden. Waarom is het nodig om de hele avond met deze media bezig te zijn in plaats van te studeren? Wat is het nut ervan? Sociaal contact zullen de meesten dan zeggen, maar dat kan je ook verkrijgen door 's avonds na je huiswerk eventjes in te loggen. Jongeren hebben nood aan vrienden, dat is duidelijk, maar de helft van hun vrienden op Facebook zullen ze waarschijnlijk niet eens kennen, laat staan er mee gesproken hebben.
Deze media zijn dus volgens mij een beetje overbodig, hoewel ze ook een nuttige kant hebben zoals het Amerikaanse onderzoek aantoonde. Ze zijn inderdaad handig om informatie te delen, afspraken te maken voor groepswerken, ... Ik gebruik ze hier zelf ook voor, want je krijgt sneller antwoord op een Facebookbericht dan op een e-mail tegenwoordig.
__________________
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.
|