Enkele post bekijken
  #1  
Oud 27th November 2012, 12:09
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
België deelt duizenden rijbewijzen uit zonder examen

België deelt duizenden rijbewijzen uit zonder examen

België reikt jaarlijks duizenden rijbewijzen uit zonder dat daar een rijexamen aan te pas komt. Buitenlanders uit 118 landen kunnen hun rijbewijs zomaar omruilen voor een Belgisch exemplaar. Dat schrijven Het Belang van Limburg/Gazet van Antwerpen.

De internationale akkoorden die bepalen dat buitenlandse rijbewijzen gelijkgeschakeld worden met Belgische exemplaren zijn volgens staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) dringend aan herziening toe.

Onvoldoende garanties

“Voor sommige landen beschikken wij over onvoldoende garanties dat de aanvragers ook effectief over de nodige vaardigheden beschikken om op de openbare weg te verschijnen”, stelt de staatssecretaris.
Wathelet vreest dat dergelijke praktijken een ernstige bedreiging kunnen vormen voor de verkeersveiligheid die de federale overheid hoog in het vaandel voert.

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zal aandringen op maatregelen.

Bron: De Gazet van Antwerpen, 22 november 2012

Commentaar:

Allereerst wil ik toch wel vermelden dat het al zo druk is op de wegen. Door wangedrag, drank en drugs gebeuren er al genoeg ongevallen op de baan. Als de gemeente zomaar rijbewijzen gaat uitdelen aan vreemdelingen zonder dat ze een wettelijk bewijs hebben dat ze geslaagd zijn, vind ik het maar armzalig. Wij moeten er extra belastingen voor betalen en op deze manier creëer je mensen die een gevaar zijn op de baan! Waarom moeten wij, Belgen dan zoveel moeite doen om door het rijexamen te geraken, eerst theorie en dan nog eens praktijk. Wij zijn tenslotte ook het wegennet en het verkeer hier gewoon en wij worden streng behandeld. Wijst weeral op onrechtvaardigheid of beter gezegd, wanbeleid. De Belgische wetten zijn blijkbaar in geen geval waterdicht.
Indien buitenlanders al wel een geldig rijbewijs hebben van een ander land, vind ik dat ze toch een test moeten doen binnen ons wegennet. Enkel praktijk bijvoorbeeld, zonder theorie. Want uiteindelijk tonen ze toch al wel een bewijs dat ze kunnen rijden, al is het van een ander land.
Met citaat antwoorden