Enkele post bekijken
  #1  
Oud 26th November 2012, 16:24
v*erle v*erle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Schilde
Posts: 11
Antwerpen krijgt slimme verkeerslichten

Antwerpen krijgt dan toch een systeem van slimme verkeerslichten. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits bevestigd in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement.
Het is een Antwerpse stadslegende dat de zogenaamde 'groene golf' in de stad zou zijn uitgevonden, maar er nergens wordt toegepast. Daarin komt vanaf 2014 verandering, bevestigde Crevits op vraag van parlementsleden Bart Martens (spa.a) en Marino Keulen (Open Vld).

"Het huidige besturingssysteem van de Antwerpse verkeerslichten is verouderd en ontoereikend voor de complexe verkeerssituaties", stelde de minister. "De verkeerscomputer, die de coördinatie tussen de verkeerslichten regelt, is aan het einde van zijn levensduur en moet worden vernieuwd."

2014
De nieuwe computer moet de verkeerslichten continu kunnen bijstellen in functie van de toestand op de weg. Voor elk kruispunt zal worden onderzocht wat de beste regeling is op elk moment van de dag.

Volgens de minister kan het project in de tweede helft van 2013 worden aanbesteed, om in 2014 te worden uitgevoerd, zodat de doorstroming van zowel openbaar als personenvervoer kan worden verbeterd.

Draadloos
Crevits wees er voorts op dat ook in andere steden werk wordt gemaakt van een betere doorstroming van trams en bussen. Aan de kust wordt eind dit jaar een eindtest opgestart om de verkeerslichten volledig draadloos te laten beïnvloeden door de trambestuurders. Nu werkt het systeem nog deels met lussen. Ook op de as Leuven-Brussel wordt een draadloos proefproject uitgevoerd. In Gent wordt dan weer werk gemaakt van de vernieuwing van de verkeerscomputer.

www.demorgen.be 22-11-2012
Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...rslichten.dhtml

Naar mijn mening zouden, puur theoretisch de ‘slimme verkeerslichten’ de verkeersdrukte wel kunnen verlichten. Ik vermoed echter wel dat de ‘last’ eerst zal toenemen door de periode waarin de lichten ‘vervangen’ gaan worden en voordat alle ‘kinderziektes’ uit het systeem zijn verbannen. Hopelijk gebeurt dit zonder teveel ongevallen. Ik kan me voorstellen dat het niet evident is om zo een systeem op punt te stellen .
Ik kan me alleszins wel vinden in de theorie van Duitse en Zwitserse onderzoekers (http://www.zita.be/nieuws/auto/1116...rken-beter.html): ‘De verkeersdrukte moet de verkeerslichten beïnvloeden, niet omgekeerd’. Het zou alleszins fijn zijn, dat het licht op groen springt, wanneer je na een avondje stappen, alleen voor het licht komt te staan. Dus we moeten de hinder van de overgangsfase er misschien wel even bij nemen.
Met citaat antwoorden