Facebook vervangt de schoolpoort
‘Ouders kunnen niet meer bijpraten, omdat ze steeds minder hun kinderen zelf van school halen.' Mama Ellen Huls (28) richtte daarom een Facebookgroep op. ‘Alles wat we vroeger aan de schoolpoort deden, doen we nu online. Alleen roddelen gaat niet meer.'
‘Ik kwam op het idee een Facebookgroep op te richten toen we er eind vorig jaar maar niet in slaagden een verrassing te organiseren', zegt Ellen Huls (28) uit het Limburgse Herderen, mama van vier. Samen met de andere ouders van de eerste kleuterklas wou ze een cadeau kopen voor de kleuterjuf van haar oudste zoon Jelle (4). ‘Iedereen ging samenleggen en ik zou het geld inzamelen. Heel simpel leek het, maar dat was het niet.'
Want Ellen Huls is één van de weinige ouders die haar kinderen nog zelf kan afhalen aan de schoolpoort. ‘Veel anderen kunnen dat door hun overvolle agenda niet. De oma haalt de kindjes op, ze blijven in de naschoolse opvang of ze rijden met andere mama's mee. Omdat ik de ouders daardoor nooit zag, kreeg ik het geld niet ingezameld. Bovendien hadden sommige ouders het gevoel dat ze van niets op de hoogte waren, omdat ze belangrijke gesprekken misten.
Dat is vandaag dus helemaal anders. ‘Nu hebben we een Facebookgroep waar we alles delen wat we vroeger aan de schoolpoort vertelden. Dat is zelfs sneller en praktischer dan vroeger. Vervoer regelen voor een schooluitstap, foto's uitwisselen van verjaardagsfeestjes of verloren voorwerpen recupereren: het is zo gepiept.'
Intussen richtten ook de ouders van andere leerjaren uit de basisschool ‘De Kleine Bond' in Val-Meer een groep op. ‘Onze ouders zijn duidelijk mee met de nieuwe media', zegt directeur Eric Stassen. ‘Alleen moeten we opletten dat de communicatie niet uitsluitend via een onlineforum gebeurt. Er zijn nog ouders op school die geen toegang tot internet hebben.'
Opgepast voor roddels
En er is nog een ‘probleem'. De juf is géén lid van de oudergroep. ‘En daarin schuilt het gevaar dat de groep eerder een uitlaatklep voor roddels wordt dan een handige tool voor ouders. Daarom gaan we binnenkort enkele concrete afspraken met hen maken.'
Toch is het zeker niet de bedoeling om achter iemands rug te praten, verzekert Huls. ‘We zijn zelfs blij dat er niet meer geroddeld kan worden, nu alles voor iedereen zichtbaar is.'
Bron: Het Nieuwsblad, 24 november 2012
http://www.nieuwsblad.be/article/de...mpaign=regio-dg
Commentaar: Langs de ene kant vind ik het een machtige oplossing. Ouders die via Facebook overleggen over vervoer en studies etc., maar ook opvoeding in het algemeen. Gezamenlijke gesprekken aan de schoolpoort verdwijnen door het drukke leven van de ouders. Dat is erg spijtig en dan kan je van geluk spreken dat er zoiets bestaat als Facebook. Het sociale leven zou anders verloren gaan en de ouders zouden van heel wat minder op de hoogte zijn. Maar het kan ook een negatieve kant hebben. Ouders kunnen onderling wel niet roddelen over elkaar maar wel over de leerkrachten. Tegenwoordig klagen heel wat ouders tegen de leerkracht over de slechte cijfers van hun kind. Maar ze moeten ook begrijpen dat het aan hun kind zelf kan liggen en dat hun kind niet altijd is zoals de ouders denken of wensen. Facebook kan hiervoor gebruikt worden om negatieve reacties te uiten tegenover de leerkracht; terwijl ze aan de schoolpoort beter snel een praatje kunnen maken met de leerkracht in kwestie. Echte communicatie met de leerkracht erbij is nog altijd het beste volgens mij. Een andere oplossing kan zijn om de leerkracht eveneens mee toe te voegen op Facebook.