25th November 2012, 17:31
|
Registered User
|
|
|
|
Ik weet niet of deze diertjes helpen zo'n goed idee is. Er zijn namelijk meerdere bronnen die aangeven dat het met de everzwijnenpopulatie in België en Vlaanderen uitstekend gaat. Zo lees je op de website van Natuurpunt het volgende: Het gaat goed met het everzwijn in Vlaanderen. Deze prachtige dieren passen zich immers bijzonder goed aan, aan de menselijke activiteiten. De stijging van het areaal mais (bijna een verdubbeling op tien jaar tijd), zorgt voor een enorm voedselaanbod. De klimaatopwarming zorgt voor zachtere winters, goed voor de overleving van de jongen. En door de ruimtelijke wanorde is er meer dan voldoende beschutting.
Maar everzwijnen zijn niet bepaald de zachtaardigste dieren. In mijn buurt komen nog everzwijnen in het 'wild' (ze zijn uitgezet) voor. Neem het van mij aan. Het is geen pretje wanneer er zo eentje in het midden van de nacht voor je auto springt.
Bovendien las ik een aantal dagen geleden nog dat een everzwijn een jogger had aangevallen. Zonder veel erg dat wel, maar het zal je maar overkomen. (HOUTHALEN-HELCHTEREN - Jogger Jos Lijnen en zijn hond beleefden maandagnamiddag de schrik van hun leven toen ze in de bossen aan het militair domein van Helchteren door een groep everzwijnen werden aangevallen. Het ging om enkele volwassen exemplaren met jonge evers die op de man en zijn hond kwamen afgestormd. Het was een van de volwassen wilde zwijnen die de hond te grazen nam en het huisdier in zijn achterpoot beet. De eigenaar nam zijn hond mee naar huis waarna ze langsgingen bij de dierenarts. Die moest de hond verdoven om vervolgens zijn poot te verzorgen. Waarom de evers de jogger aanvielen, is niet bekend. In de bosrijke omgeving houden zich almaar meer everzwijnen schuil. )
Ik denk dus dat we ons niet meteen zorgen moeten maken over het everzwijn. Er zijn dieren genoeg die onze hulp meer nodig hebben...
|