Boete met ander aan stuur? Klikken of zelf betalen
Wie een boete krijgt voor een verkeersovertreding, maar zelf toen niet de bestuurder was en dat kan bewijzen, hoeft die boete nu niet te betalen. De eigenlijke overtreder ontsnapt vaak ook aan de boete als de eigenaar van de auto niet wil/kan zeggen wie de overtreding heeft begaan. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) werkt aan een aanpassing van de wet om dat achterpoortje te sluiten.
Wie een boete krijgt voor een overtreding met zijn eigen auto, maar zelf niet aan het stuur zat, hoeft die boete niet te betalen als je kan bewijzen dat jij niet achter het stuur zat. Bijvoorbeeld een parkeerboete in Antwerpen terwijl je in een vergadering op het werk in Brussel zat. Dat is zo wettelijk bepaald.
De persoon die wel de overtreding begaan heeft, moet dan die boete betalen. Maar elk jaar blijven zo duizenden boetes onbetaald omdat niet geweten is wie de overtreder dan wel was. Veel auto-eigenaars willen of kunnen niet zeggen wie er dan wel achter het stuur zat. Bijvoorbeeld ouders die in het buitenland op vakantie waren, en niet willen zeggen dat hun zoon of dochter een snelheidsovertreding heeft begaan tijdens hun vakantie.
Dat zal in de toekomst niet meer kunnen. De eigenaar van de wagen zal verplicht zijn om prijs te geven wie de bestuurder was op het moment van de boete. De overtreder krijgt dan de boete. En wie nog altijd weigert om te zeggen wie de eigenlijke overtreder was, zal voortaan zelf de boete moeten betalen. Ook al was de auto-eigenaar niet de overtreder zelf.
Staatssecretaris Wathelet laat de wet in die zin aanpassen voor privéwagens, zodat het achterpoortje gesloten wordt en de duizenden onbetaalde boetes nu wel betaald zullen worden. Over enkele maanden zou de wetsaanpassing rond zijn. De enige uitzondering op de regel zal zijn wanneer de auto als gestolen wordt opgegeven.
Regel geldt al voor bedrijfswagens
De regel van "de eigenaar betaalt de boete als die niet kan/wil aantonen wie de overtreding heeft begaan" bestaat al voor bedrijfswagens. Als het bedrijf niet kan/wil aantonen wie er achter het stuur zat op het moment van de boete, dan moet het bedrijf zelf de boete betalen. Bijvoorbeeld bij een boete voor een wagen die door verschillende werknemers wordt gebruikt en waarbij het bedrijf niet heeft kunnen achterhalen wie op dat moment aan het rijden was.
Dat zal over enkele maanden dus ook gelden voor privéwagens.
Bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...5_BoetesBetalen
25/11/12
Eigen mening: Inventieve manier om aan een boete te ontsnappen. Dit is een typisch voorbeeld van dat men in tijden van crisis creatief kan omgaan om toch te besparen. Als het kan moet je de kans grijpen. Maar ik ben wel van mening dat als je een fout begaat, je de gevolgen onder ogen moet zien. Ik vind het dan ook goed dat er maatregelen voor komen. Het is belangrijk in te zien dat een bestuurder zich in het verkeer moet gedragen en meestal komt dit inzicht pas na een ongeval of soms zelf dan nog niet. Ik vraag me wel af waarom deze regels er al waren voor bedrijfswagens en niet voor iedereen in het algemeen.