![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
25th November 2012, 12:43
|
Registered User
|
|
|
|
We worden steeds dommer
Het artikel heeft eigenlijk een dubbele bodem. Enerzijds wordt de mens steeds slimmer door de postmoderne samenleving die steeds meer gaat ontwikkelen op vlak van technologie en wetenschap. Dit is ook een heel belangrijk aspect binnen de huidige maatschappij. Anderzijds wordt de mens ook steeds dommer omdat hij steeds meer gaat afhangen van deze wetenschap en technologie. Het is bijvoorbeeld tegenwoordig veel makkelijker om iets op te zoeken op het wereldwijde web in plaats van zelf even de denkoefening in je hoofd te maken. Zo kan ik nog dozijnen aan voorbeelden bedenken.
Ik heb het dan ook een beetje moeilijk om mijn mening hierbij te plaatsen. Eerst en vooral vind ik het absoluut geweldig dat er zoveel voorruitgang bestaat in onze wereld, dit is ook noodzakelijk om te kunnen overleven op economische vlak. Langs de andere kant weet ik niet of ik er enkel voordeel uit kan halen dat we juist zo afhankelijk zijn geworden hiervan. Ik denk meteen aan de nieuwe ideeën om alle scholen te voorzien van laptops of Ipads, ik ben hier ook radicaal tegen. Leerlingen hebben nu al zoveel moeite om ordelijk en correct te schrijven, dit gaat zeker niet verbeteren wanneer ze alles kunnen typen. Verder bouwend hierop stel ik mij ook de vraag hoe moeilijk de taak van een leraar gaat worden als ze ook nog eens moet gaan controleren waar leerlingen mee bezig zijn. Leerlingen boeien en actief betrekken is momenteel al een hele opgave, met laptops en Ipads gaat dit volgens mij enkel moeilijker worden. Tenzij er natuurlijk voldoende grenzen en beperkingen worden ingevoerd op deze technologische ondersteuning in het onderwijs. Misschien moet daar wel eens eerst goed over nagadacht worden!
|