Enkele post bekijken
Oud 21st November 2012, 12:14
Malou Malou is offline
Registered User

Ik ga akkoord met de gegeven reacties. De leeftijdsgrens naar boven halen heeft volgens mij niet veel nut, jongeren zullen toch wel aan sigaretten geraken. Als een jongere geen sigaretten kan kopen om wille van deze regel (al twijfel ik of veel winkels ook echt geen tabak meer zullen verkopen aan jongeren onder 18 jaar), zullen ze er hoe dan ook op een andere manier aan geraken. Door het gewoon aan een oudere vriend te vragen of naar een andere winkel te gaan.

Dit voorstel doet me denken aan de wietpas die dit jaar is ingevoerd. Deze regel heeft ook voornamelijk negatieve gevolgen gehad. Coffeeshops hebben minder inkomsten, ook Nederlandse steden hebben minder inkomsten, en personen die canabis willen en het niet mogen kopen in Nederland, zullen het toch wel vinden. Dit dan vaak van mensen met illegale plantages die canabis van slechte kwaliteit verkopen. Zo belanden deze klanten weer gemakkelijker in een illegaal milieu, en zo zijn we weer vertrokken.

Gewoon een wet invoeren om zulke problemen op te verhelpen, is geen oplossing. De overheid moet hier beter over nadenken, sensibiliseringscampagnes uitvoeren, jongeren bewust maken van de gevaren, en dat op een manier die de jongeren aanspreekt.
Met citaat antwoorden