Enkele post bekijken
  #1  
Oud 20th November 2012, 18:14
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Woestijnvis blijft met reclame worstelen

Televisiezender VIER onderzoekt of het toch reclameblokken kan binnensmokkelen bij de fictiereeks 'Met man en macht'. Tom Lenaerts, die de reeks samen met Tom Van Dyck schreef, had het programma nochtans liever zonder reclame-onderbrekingen op het scherm gezien. Vorige week nog verliet Annemie Struyf het productiehuis uit onvrede met die reclameblokken.

Woestijnvisprogramma's en reclameblokken. Het blijft een moeilijk huwelijk. Toen begin vorig jaar duidelijk werd dat Woestijnvis de reclamevrije openbare omroep zou inruilen voor een commerciële zenderomgeving lieten heel wat Woestijnvissers hun afkeer voor reclameblokken blijken. Maar gaandeweg verzoenden ze zich met het idee. Woestijnvis haalde Mark Uytterhoeven van stal om de reclameblokken op te leuken en de programmamakers hielden in de opbouw van hun creaties rekening met een aantal plaspauzes.

Al waren er een aantal uitzonderingen. 'In Godsnaam' bijvoorbeeld, de docureeks waar Annemie Struyf al aan werkte toen van reclame nog geen sprake was. Of de fictiereeks 'Met man en macht', ook al geschreven in reclamevrije tijden. Struyf ging akkoord om in haar programma toch reclameblokken in te lassen en hield daar in de montage rekening mee. "Maar toen de reeks op het scherm kwam liet ze ons vrij snel weten dat ze heel wat negatieve reacties op die onderbrekingen kreeg", vertelt Olivier Goris, programmadirecteur bij Woestijnvis. En Struyf tilde blijkbaar zwaar aan die reacties want eind vorige week koos ze voor een overstap naar de reclamevrije VRT.

Ondertussen ziet het er steeds meer naar uit dat ook 'Met man en macht' het met reclame zal moeten doen. Tegen de zin van Tom Lenaerts die in een interview met deze krant liet weten dat zijn reeks volgend jaar zonder onderbrekingen op het scherm zou komen. "Een fictiereeks als 'Met man en macht' verdraagt dat niet", zei hij. "En dus doe je gewoon wat meer reclame er voor en er na zodat die onderbrekingen niet nodig zijn." Maar dat plan lijkt anders uit te gaan draaien. De nieuwe fictiereeks moet één van de kijkcijfertoppers van VIER worden en daar wil de zender ook commercieel de vruchten van plukken. En dat lukt nog steeds het best met traditionele reclameblokken.

Eigen mening:
Ik vind het jammer dat een productiehuis als Woestijnvis zich eerst en vooral heeft laten overhalen om te produceren voor een commerciële zender. Natuurlijk hebben ze ook gewoon gekozen voor de zender die hun het meeste opbrengt, anders blijf je bij de openbare omroep. Het is natuurlijk hun volste recht om dit te doen, maar dan weet je dat kijkers hier op afknappen. Goede programma's die kijkcijfers lokten worden nu onderbroken door reclameblokken die soms lang duren, dat is jammer voor de makers van dat programma. Je ziet de daling in vergelijking met de kijkcijfers die de programma's haalden op één. Langs de andere kant begrijp ik tv-zender VIER heel goed. Zij moeten leven van de opbrengsten die ze creëren met al die reclame. Het is een mes dat langs 2 kanten snijdt maar persoonlijk vind ik het een spijtige zaak.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/2909/t...worstelen.dhtml
Met citaat antwoorden