Bio-ethanol houdt uitstoot in São Paulo onder controle
RIO DE JANEIRO , 20 november 2012 ( IPS ) — Het Braziliaanse São Paulo, de grootste stad van het zuidelijk halfrond, zag zijn uitstoot van broeikasgassen vorig jaar niet veel stijgen ten opzichte van het jaar voordien. Dat is vooral aan de vervanging van benzine door bio-ethanol te danken, zeggen experts.
Energie en afval, de grootste boosdoeners, stootten vorig jaar 16,4 miljard ton CO2-equivalenten uit; daarin zitten behalve CO2 ook broeikasgassen als methaan en stikstofoxiden (1 CO2-equivalent staat gelijk aan het effect van de uitstoot van 1 kilogram CO2).
De cijfers komen uit een inventaris die is opgesteld in opdracht van het milieudepartement van de miljoenenstad.
Met 16,4 miljard ton ziet São Paulo zijn uitstoot licht stijgen ten opzichte van 2010, toen de uitstoot net geen 16,1 miljard ton bedroeg. In 2003, toen de analyse voor het eerst werd uitgevoerd, bedroeg de uitstoot 15,1 miljard ton.
Vervanging door bio-ethanol
"De stijging van de emissies is klein in vergelijking met 2010", zegt Vinicius Ambrogi, zaakvoerder van Geoklock, een van de bedrijven die voor de inventaris verantwoordelijk is. "Dat komt hoofdzakelijk door de vervanging van benzine door bio-ethanol. Auto's zijn de belangrijkste uitstoters. Die verandering duwt de cijfers omlaag."
São Paulo is de grootste stad van Brazilië, met ook de grootste bevolking. Hij telt meer dan 11 miljoen inwoners. Op het zuidelijk halfrond is er geen enkele stad met meer inwoners, en in hele wereld moet São Paulo maar vijf steden laten voorgaan.
Benzine goedkoper
Brazilië was een pionier in de bio-ethanolproductie. Die vindt zijn oorsprong in het Nationale Alcoholprogramma (Proalcohol), dat in 1975 werd opgestart om de Braziliaanse afhankelijkheid van olie te verkleinen, een gevolg van de oliecrisis van 1973.
Deze zomer trok de Braziliaanse bio-ethanolindustrie aan de alarmbel omdat het aantal auto's dat op ethanol rijdt, daalt. In 2009 reed 54 procent van de gewone auto's op een mengsel van benzine en ethanol, dit jaar is dat amper nog 35 procent.
De productie van bio-ethanol, dat uit de sacharose in suikerriet wordt gewonnen, is relatief duur. Benzine en diesel zijn nu goedkoper geworden. De laatste jaren kreeg de ethanolproductie ook een knauw door het slechte weer en de internationale economische crisis.
Bron: http://www.mo.be/artikel/bio-ethano...-onder-controle
Eigen mening: Dat in een stad als São Paulo zo'n inspanningen geleverd worden om auto's op biodiesel te laten rijden is een zeer goed teken. Zulke olie is niet per se minder vervuilend bij gebruik maar de productie ervan zorgt ervoor dat vele tonnen CO2 uit de lucht gehaald worden en dat er O2 wordt geproduceerd. Als andere grote steden dit ook zouden doen zou de hoeveelheid CO2 in de lucht drastisch verlagen. Maar dan moet er ook rekening mee gehouden worden dat er niet teveel kostbare grond wordt gebruikt om de biodiesel te produceren. En hoewel de CO2 uitstoot in São Paulo nog stijgt is de stijging toch al vermindert. En een lichtere stijging, voorspelt dat niet een uiteindelijke afname? Of is het nog te vroeg om daar conclusies over te trekken?