NMBS wijzigt begin december dienstregeling
NMBS wijzigt begin december dienstregeling
Vanaf 9 december wordt de dienstregeling van de treinen wat aangepast. Voortaan zijn er twee rechtstreekse verbindingen tussen Antwerpen en de luchthaven van Zaventem. In Limburg komen er twee extra stopplaatsen, in Zonhoven en Beringen. Reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) ziet positieve en negatieve punten
Zoals elk jaar wijzigt de NMBS haar dienstregeling in december. De nieuwe treindienst geldt vanaf zondag 9 december. De aanpassingen houden rekening met de wijzigingen van het internationale treinverkeer en met infrastructuurwerken, zo luidt het in een persbericht. "De doelstelling is om het aanbod uit te breiden waar mogelijk en een hogere kwaliteit van dienstverlening te leveren".
•Tussen Antwerpen en de nationale luchthaven wordt het aantal rechtstreekse verbindingen op weekdagen verdubbeld tot twee per uur, een gevolg van de Diabolotunnel. De eerste rechtstreekse trein zal ook veel vroeger vertrekken (4.40 uur in plaats van 6.42 uur) en de laatste trein naar Antwerpen vertrekt om 23.46 uur, in plaats van 21.44 uur.
•In Limburg worden op de lijn Mol-Hasselt de stopplaatsen Beringen en Zonhoven heropend. Hierdoor wijzigt de dienstregeling tussen Antwerpen en Hasselt licht, met een 6 minuten langere reistijd.
•Minder goed nieuws is er dan weer in de Kempen en rond Antwerpen, als gevolg van infrastructuurwerken of van wijzigingen in het internationale verkeer. Zo worden op de lijn Antwerpen-Noorderkempen twee IR-treinen per dag geschrapt om inspectie van het HST-netwerk mogelijk te maken. De IR-trein Antwerpen-Brussel stopt niet langer in Mortsel-Oude God om conflicten met het internationale verkeer te vermijden. De bestaande L-verbindingen Roosendaal-Antwerpen en Antwerpen-Puurs worden samengevoegd tot één verbinding, die ook wordt geherpositioneerd in functie van een betere aansluiting op het Nederlandse net en op de IC-verbinding Essen-Antwerpen-Charleroi.
•Naar Noord-Frankrijk verdwijnt er in december een treinpaar tussen Kortrijk en Rijsel (zondagsdienst) en een trein van Doornik naar Rijsel (zaterdag).
•Wegens infrastructuurwerken worden twee P-treinen van of naar Oostende beperkt tot Brugge.
"Alternatief voor 90% afgeschafte treinen"
Eerder raakte al bekend dat de NMBS, in het kader van een breder financieel herstelplan, 170 binnenlandse treinen en 23 grensoverschrijdende treinen gaat afschaffen. Die treinen dekken hun eigen energiekost niet.
De spoorwegmaatschappij zegt dat ze voor 90 procent van de betrokken binnenlandse treinen alternatieven heeft gevonden. In de meeste gevallen gaat het om een trein binnen het uur. In enkele gevallen is een vervangende busdienst ingelegd (Luik-Borgworm, Sint-Niklaas-Dendermonde, Charleroi-'s Gravenbrakel). De busdiensten worden uitgevoerd door De Lijn of TEC, maar medegefinancierd door de NMBS.
Eind 2013 zou er in plaats van kleine aanpassingen aan de dienstregeling, een omvangrijke wijziging komen. "Er is nood aan een nieuw transportplan. Het vorige dateert van 1998, terwijl het aantal reizigers het voorbije decennium met 50 procent is gestegen", legt de NMBS-woordvoerder uit. In het transportplan wordt rekening gehouden met de nieuwe reizigersstromen en met verwachtingen voor de toekomst.
"Positieve en negatieve punten"
Reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) ziet positieve en negatieve punten in de vernieuwde dienstregeling van de NMBS. Het grootste punt van kritiek is het afschaffen van 170 vroege en late treinen, soms zonder alternatief, en het afschaffen van de intercity naar Nederland.
Het was al langer bekend dat de NMBS 170 treinen ging afschaffen, die te weinig reizigers telden en dus structureel verlies maakten. "Het plan werd vorig jaar al bekendgemaakt, het protest van reizigers en vakbonden bleef zonder resultaat", betreurt TTB nu.
De reizigersorganisatie merkt op dat er voor tal van die geschrapte treinen gewoon geen alternatief is met bussen. "En ook de De Lijn lijkt niet geneigd om bijkomende busritten in te richten".
Een ander "onverteerbaar punt" voor de reizigersvereniging is het verdwijnen van de klassieke trein Brussel-Amsterdam. "Daar komt nu wel een hogesnelheidstrein maar die is fors duurder en noodzaakt reservatie. De trein rijdt voorlopig ook maar tien keer per dag en minder snel dan beloofd". TreinTramBus blijft ijveren voor een IC-trein zonder reservering en toeslag tussen België en Nederland.
De reizigersorganisatie is tot slot wel positief over de betere bediening van de luchthaven vanuit Antwerpen en over het heropenen van de stopplaatsen Beringen en Zonhoven.
Bron: deredactie.be
De afschaffing van bepaalde treinen in de winter werd op voorhand aangekondigd. Toch zijn er nog enkel punten waar ik het niet mee eens ben. Ze schaffen treinen af en voor 90% is er een alternatief, maar voor de overige 10% niet. Hoe moeten deze mensen dan op hun bestemming komen? Als het bijvoorbeeld een gezin is die geen twee auto's kunnen betalen, is het al bijna onmogelijk om op hun bestemmingen te komen.
Dit vind ik ongepast omdat er niet genoeg rekening wordt gehouden met de personen die zich verplaatsen met de NMBS.
De NMBS kan bijvoorbeeld lijnen die hun eigen energiekosten niet dekken samenvoeg zoals in het artikel staat. Maar waarom zouden de treinen geen ommetje kunnen maken zodat alle lijnen bestaande blijven, behalve dat ze samengevoegd zijn. Zo wordt er rekening gehouden met iedereen en besparen ze zelf ook.
Wel vind ik het goed dat de NMBS meer treinen inlast op drukke lijnen zoals bijvoorbeeld naar de luchthaven. Het is dan aangenamers voor reizigers omdat ze dan niet zo op elkaar gepropt zitten.
|