Enkele post bekijken
Oud 20th November 2012, 01:24
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP

Het is hoe dat je het bekijkt.

Sommige richtingen in het middelbaar onderwijs verplichten je (praktisch) om verder te studeren. Vele ASO - richtingen zijn 'doorstudeerrichtingen'. Het is dus de bedoeling dat je als je een diploma hebt van die richtingen, je best verder studeert. Je diploma van het middelbaar onderwijs betekent in sommige gevallen niet veel.

Anderzijds is het wel als je gaat doorstuderen in bv. Filosofie/psychologie (mijn nicht is afgestudeerd psycholoog en werkt nu bij de luchthaven in Zaventem aan de algemene balie), Dan kan ik je verzekeren dat je na het behalen van dit diploma geen werk vindt. Je bent te onervaren of zelfs té jong om aangenomen te worden. In andere gevallen ben je onervaren maar te oud.

Vaak denk ik dat we een ongelooflijke kans krijgen met dit soort van onderwijs. Jouw voorouders hadden deze kansen niet en ik betwijfel of al onze kinderen dezelfde kansen zullen krijgen als ons. Het onderwijs wordt bezien als een enorme uitgave, daar snoeien ze dan ook in, en ik betwijfel of we dit nog lang kunnen betalen.

Op de arbeidsmarkt denk ik dat het toch handig is om een diploma lerarenopleiding op zak te hebben vooraleer je gaat solliciteren voor leerkracht. Zo ook voor advocaten, dokters, rechters, ingenieur,...

Het voortstuderen helpt ons in de algemene ontwikkeling van onszelf en zo kunnen we onze ambities en capaciteiten laten bloeien.