18th November 2012, 14:09
|
Registered User
|
|
|
|
Minstens 100.000 Fransen betogen tegen homohuwelijk
Minstens 100.000 Fransen betogen tegen homohuwelijk
In verscheidene Franse steden hebben in totaal meer dan honderdduizend mensen betoogd tegen het homohuwelijk, een wetinitiatief van de sociaaldemocratische regering. In de Zuid-Franse stad Toulouse moest de politie met traangas ingrijpen om voor- en tegenstanders van de maatregel te scheiden.
In Parijs trokken volgens de politie 70.000 en volgens de organisatoren 200.000 mensen de straat op. In Lyon betoogden 22.000 mensen. Ook in Marseille en andere steden demonstreerden duizenden mensen.
Met name de katholieke kerk en de conservatieve politieke oppositie zijn vierkant gekant tegen huwelijken onder holebi's én tegen het adoptierecht voor homoseksuelen.
Paus Benedictus XVI heeft de Franse bisschoppen intussen opgeroepen "niet bang te zijn" om in het maatschappelijke debat hun stem te verheffen. Ze moeten hun standpunt verdedigen zonder arrogantie en met respect voor de Franse traditie van de laïciteit. De paus lanceerde de oproep tijdens een ontmoeting met 39 Franse bisschoppen die momenteel op ad limina-bezoek zijn in Rome.
In januari staat het wetsvoorstel op het menu in de Assemblée nationale. Premier Jean-Marc Ayrault hoopt dat de wet nog in het eerste semester van 2013 van kracht wordt.
Commentaar:
Ik vind dit een zeer delicaat onderwerp. Ik heb zelf niets tegen homo’s of lesbiennes, maar het blijft gewoon anders. Wat ik niet snap is dat men bijvoorbeeld homo’s gaat aanvallen op straat zonder reden. Ik vind de homohaat die tegenwoordig in ons land ook plaatsvindt ronduit schandalig. Ik vind dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn. Dus ik vind dat als hetero’s mogen trouwen, homo’s dit recht ook hebben. Vooral de katholieke kerk en de conservatieven zijn hier tegen en betogen hier voor maar ik vind dat ze onder ogen moeten zien, dat ook holebi’s dezelfde rechten hebben. En als hetero’s kinderen mogen adopteren, waarom zouden homo’s dit dan niet mogen? Je kan zeggen van dan kennen de kinderen geen moederfiguur, maar ik denk dat homo’s een goed ouderpaar kunnen zijn. Door deze omstandigheden gaan misschien nog minder mensen durven tonen dat ze anders geaard zijn en dit is niet goed voor hun mentale gezondheid. Ik vrees dat de betogingen, de homohaat,.. wel eens zwaardere gevolgen kan hebben dan dat men zou denken.
Bron: 18 november 2012 http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland
|