16th November 2012, 20:53
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
|
|
Ook ik ben een voorstander van bedrijfsstages. De leerlingen kunnen hier namelijk zichzelf ontwikkelen in een realistische context. Volgens mij zorgt dit voor de meeste leerling naast een enorme groei in de lesgebonden competenties ook voor de nodige motivatie voor de leerlingen. De leerlingen merken hier namelijk waarom zij bepaalde zaken leren en begrijpen dus het nut van de leerstof. De leerlingen zijn in een bedrijfsstage ook verplicht om op een goede manier te functioneren en zullen dan ook heel wat specifieke zaken bijleren die in mindere maten in de lessen of in een simulatiebedrijf aan bot komt. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de sociale omgang met collega's, het correct aanspreken van bazen, ...
Kortom kunnen we dus wel stellen dat stages voor ieder een goede zaak zullen zijn. Ik ben ook van mening dat het ook voor Aso-leerlingen eens interessant kan zijn om mee te draaien in een bedrijf gedurende een kortere periode. Hier kunnen ze dan met eigen ogen de praktische toepassing van de theoretische kennis in de les zien. Spijtig genoeg zal het organisatorisch niet haalbaar zijn om leerlingen in alle richtingen naar bedrijven te laten trekken. Omdat leerlingen vanuit een Aso richting vaker doorstromen lijkt de selectie Aso en Tso mij het nuttigste.
|