Enkele post bekijken
Oud 15th November 2012, 18:31
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User

Jens, ik denk dat je jezelf er echt eens goed aan doet om je te verdiepen in de christendemocratie. Politieke Ideologieën in Vlaanderen van Carl Devos is een zeer goed boek . Zo kom je volgens mij eens echt te weten waarover het gaat (net zoals je anderen hier suggereert), om jezelf eens te informeren om te weten wat die christelijke waarden dan mogen zijn. Christendemocraten vertrekken vanuit het personalisme van Emmanuel Mounier.

CD&V is ook de partij die bijvoorbeeld mee het homohuwelijk goedkeurde, vind je daar dan iets van terug in de Bijbel? Waarom de ‘C’? Wel die grijpt terug naar inspiratie uit het evangelie, klopt. Maar dat gaat over manieren van samenleven. Manieren hoe we zwakkere mensen moeten betrekken, hoe we moeten omgaan met elkaar, hoe we zelf in het leven moeten staan. Hoe we zorgen voor elkaar, voor iedereen? Dat gaat niet over het instituut Kerk, niet over een God maar vooral: over mensen.

De Kerk en de Staat zijn jaren geleden al gescheiden, ik weet niet in welk tijdperk je bent blijven hangen, maar CD&V pleit er niet voor om iedere zondag terug braafjes naar de mis (de meeste politici zitten dan voor de buis om De Zevende Dag te kijken) te gaan, laat staan dat de Kerk pleit om voor CD&V te stemmen! Die tijden zijn voorbij.