15th November 2012, 10:27
|
Registered User
|
|
|
|
Dwangsom voor een "onterecht" C-attest
Een school uit Genk moet een leerling 1.250 euro per dag betalen omdat ze een C-attest heeft gekregen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.
Het 17-jarige meisje kreeg in juni 4 onvoldoendes. De klassenraad gaf haar daarom een C-attest, zodat ze haar jaar moest overdoen in een andere richting. Maar volgens het meisje lagen de slechte resultaten onder meer aan haar leerproblemen, en had de school haar te weinig geholpen.
De Raad van State geeft haar nu gelijk. Per dag dat ze niet naar het zesde middelbaar mag, moet de school haar 1.250 euro betalen.
Bron: deredactie.be do 15/11/2012
Link: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...angsom_C-attest
Ik vind het persoonlijk gek dat er beroep gedaan kan worden op een rechtssysteem in geval van betwisting, maar dat men verbaasd is wanneer iemand hier gebruik van maakt. Los daarvan ben ik niet diegene die in deze situatie een mening kan geven over het feit of dit terecht of onterecht is omdat relevante gegevens niet bekend zijn: was er evolutie bij de leerling, hoe omvangrijk zijn de onvoldoendes, welke acties werden ondernomen om de leerling bij te staan en/of heeft de leerling hiervan gebruik gemaakt ? Ongeacht of de uitspraak terecht of onterecht is, vind ik het wel normaal als er een uitspraak gevallen is dat er een sanctie volgt. Uiteraard snijdt het mes langst 2 kanten. De mogelijkheid om een resultaat te betwisten is mooi, allicht wordt er ook misbruik gemaakt.
|