Een school uit Genk moet een leerling 1.250 euro per dag betalen omdat ze een C-attest heeft gekregen. Het meisje claimt dat de school haar onvoldoende heeft begeleid, terwijl de school wist dat ze leerstoornissen heeft. De Raad van State geeft haar gelijk. Mieke Van Hecke van het katholieke onderwijs vraagt waar de grenzen voor specifieke zorg aan leerlingen liggen.
Het 17-jarige meisje kreeg in juni 4 onvoldoendes. De klassenraad gaf haar daarom een C-attest, zodat ze haar jaar moest overdoen. Maar volgens het meisje lagen de slechte resultaten onder meer aan haar leerproblemen en had de school haar te weinig geholpen.
"De school wist dat onze dochter aan ADD (aandachtsstoornissen) en dyslexie lijdt en er zou aangepaste leerlingenbegeleiding komen. Uiteindelijk is daar niets van in huis gekomen en dat neem ik de school erg kwalijk", zegt de moeder van het meisje in Het Laatste Nieuws.
PhotoNews
De moeder vindt ook dat de school in de fout is gegaan door met kerstmis, wanneer de resultaten van haar dochter ook al slecht waren, niet het advies te geven om van richting te veranderen. Drie van de zeven andere leerlingen in dezelfde richting kregen dat advies wel en zijn uiteindelijk geslaagd.
Het meisje stapte naar de interne beroepscommissie en kreeg gelijk. Toch wilde de klassenraad het C-attest niet omzetten in een A-attest. Met een advocaat in de arm is het meisje dan naar de rechtbank gegaan. Drie verschillende rechters geven het advies om een A-attest af te leveren.
Uiteindelijk belandt het dossier bij de Raad van State, die nieuwe proeven aanraadt. De directie gaat daarop in, maar geeft moeilijkere testen. Het meisje weigert deze testen af te leggen, waarop het dossier weer bij de Raad van State terechtkomt. De raad verplicht de school nu om een A-attest af te leveren. Per dag dat ze niet naar het zesde middelbaar mag, moet de school haar een dwangsom van 1.250 euro betalen.
Het meisje is ondertussen van school veranderd en is gestart in het vijfde jaar. Ze zal met het A-attest nu kunnen overschakelen naar het zesde jaar.
Ging de Raad van State te ver?
Mieke Van Hecke, hoofd van het katholieke onderwijs, ziet twee fundamentele problemen bij de uitspraak van de Raad van State: kan een rechtbank oordelen over de verwerking van leerstof, en kan nog meer zorg geboden worden met specifieke noden, gezien de huidige middelen die een school krijgt.
"Een rechtbank komt tussen bij een beslissing van een klassenraad en beslist dat er een A-attest afgeleverd moet worden, ook al heeft de klassenraad vastgesteld dat de leerling de leerstof onvoldoende kent. Het lijkt me een gevaarlijk precedent dat een rechtbank kan beslissen of leerstof voldoende is gekend."
Belga
"Daarnaast is de vraag wat de grenzen zijn om specifieke zorg te bieden aan kinderen die specifieke noden hebben, rekening houdend met de huidige bezetting van leerkrachten en van middelen. Wat kan je van een leerkracht vragen om in de totaliteit van wat hij moet doen, ook nog gedifferentieerd te werken bij leerlingen met leerproblemen of met psychosociale stoornissen."
"Er is een VN-verdrag ondertekend waarbij maximale inclusie wordt gevraagd voor alle kinderen in het gewone onderwijs. De school moet vandaag aangeven wanneer ze die specifieke zorg al dan niet aankan. Als de school de zorg niet aankan, dan weigert ze het kind."
"Nu is er discussie over die zorg. De moeder van het kind zegt dat het meisje niet geslaagd is omdat er geen supplementaire zorg is geboden. De school zegt dat er vanaf het eerste middelbaar tot nu continu zorg is aangeboden, maar dat het meisje nu niet geslaagd is omdat de leerstof niet voldoende is verwerkt."
bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...angsom_C-attest
eigen mening:
Ik vind dit schandalig, normaal zou je zelf het inzicht moeten hebben om te weten of je de richting niet aankan. Natuurlijk moet je als leerkracht je leerlingen met problemen helpen en begeleiden. Natuurlijk was dit allemaal niet geweest moest de school gewoon haar fout toegeven, en het meisje een A-attest zou geven, maar dat geeft dan weer een slecht signaal naar andere leerlingen. Zo kan iedereen met een C-attest de school aanklagen omdat ze niet goed begeleid zijn. Ik vind het ook logisch dat een herkansing examen altijd zwaarder is dan het eerste omdat je nu meer tijd hebt om te leren en dit de tweede keer is dat je het zou moeten leren.