13th November 2012, 19:44
|
Registered User
|
|
|
|
RE: Laat leerlingen hun gsm gebruiken in de klas
De gsm is intussen zo ingeburgerd dat je deze niet meer weg kan denken uit de maatschappij, daarom denk ik dat je deze ook niet meer kan wegdenken uit schoolse situaties.
Dat leerlingen hun gsm op de speelplaats zouden mogen gebruiken, vind ik niet zo’n goed idee. De speeltijd dient inmiddels om even te ontspannen, sociaal te zijn, wat energie kwijt te raken en terug voldoende zuurstof op te nemen voor de les terug begint. Als alle leerlingen opeens liggen bellen of smsen op de speelplaats, dan denk ik dat het persoonlijke sociale contact verloren gaat. Daarnaast denk ik dat er vele leerlingen zouden vergeten hun gsm af te zetten tijdens de les.
Zeker tijdens de pauze in de voormiddag- en namiddagspeeltijd denk ik dat het overbodig is dat leerlingen hun gsm mogen gebruiken. Het lijkt mij misschien wel een goed idee dat leerlingen tijdens de middagpauze hun gsm even opzetten.
Als leerlingen thuis een moeilijke situatie hebben en ze verwachten een belangrijk telefoontje, dan zijn de leerkrachten hier normaal van op de hoogte en kan er een uitzondering gemaakt worden. Dit was bij ons in het middelbaar het geval.
Wel denk ik dat we de gsm zouden kunnen integreren in de lessen. In lessen Nederlands kan het bijvoorbeeld gaan over smstaal en dan kunnen de leerlingen misschien wel hun gsm gebruiken.
Tijdens de bso-observatie heb ik zelf gezien dat leerlingen tijdens PAV hun gsm mochten gebruiken als rekentoestel. Want waarom zouden leerlingen een rekentoestel moeten aanschaffen, terwijl ze hun gsm altijd bijhebben en daar ook een rekentoestel op staat, dat de nodige berekeningen kan maken?
|