Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters blijkt uit juridisch advies dat de Ford-directie contractbreuk heeft gepleegd door de Ford-site in Genk te willen sluiten. De intentie om de fabriek te sluiten, zou ingaan tegen het Toekomstcontract uit 2010. Peeters overlegt nu met de vakbonden welk gevolg aan dat juridisch advies kan worden gegeven.
Toen de Ford-directie aankondigde dat het de fabriek in Genk zou sluiten, werd door de vakbonden meteen gesproken van woordbreuk en contractbreuk. Een verwijzing naar het Toekomstcontract dat de vakbonden en de directie van Ford in 2010 sloten. In ruil voor een besparing van 12 procent op de personeelskosten verkregen de vakbonden de toezegging dat de opvolgers van de Mondeo, Galaxy en S-Max aan Ford Genk zouden worden toegewezen. De afspraken zouden voor het personeel neerkomen op werkzekerheid tot 2020
Ontsnappingsclausule
Ford-topman Stephen Odell ontkende dat de sluitingsplannen neerkomen op een contractbreuk. Hij wees daarvoor op een ontsnappingsclausule in het contract. "In geval van onverwachte en grote marktgedreven economische veranderingen zullen alle partijen samenkomen om deze problemen te bespreken en naar een oplossing te zoeken", zo luidt het.
Sluitend
"Uit juridisch advies blijkt nu dat het Toekomstcontract vrij sluitend was en dat Ford nu mogelijk het contract niet respecteert. We moeten nu samen met de vakbonden bekijken welk gevolg we gaan geven aan dat juridisch advies", aldus Peeters, die de kans klein acht dat Ford juridisch kan gedwongen worden om terug te komen op zijn beslissing. "Maar mogelijk kan Ford gedwongen worden een schadevergoeding te betalen", aldus Peeters nog, die er wel meteen op wees dat zo'n juridische procedure jaren kan aanslepen.
Eigen mening:
Een nobel initiatief van onze minister president. Hopelijk kan hij er zo toch voor zorgen dat de werknemers van Ford Genk een degelijke ontslagvergoeding kunnen eisen. Jammer genoeg kan deze procedure zo lang aanslepen dat de mensen er nu absoluut niet mee geholpen worden. Ook het feit dat ze de sluiting hier niet mee kunnen vermijden was wel te denken. Toch raar dat de grote multinationals hier altijd mee kunnen wegkomen. De kleine lettertjes in elk contract biedt de mogelijkheid om toch te ontsnappen aan de situatie. Zo zien we nogmaals heel duidelijk dat wij als land niets kunnen doen tegen dergelijke multinationals en we eigenlijk gewoon machteloos staan.
Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...Ford-Genk.dhtml