Ondanks crisis: Boekenbeurs is een groot succes
Ondanks crisis: Boekenbeurs is groot succes
zondag 04 november 2012
Het mag dan al crisis zijn, de kassa rinkelt op de Boekenbeurs. De meeste uitgeverijen verkochten al meer dan vorig jaar.
Al bijna 80.000 bezoekers en verschillende boekenstands die een meerverkoop van liefst 25 procent optekenen. De Boekenbeurs draait op volle toeren, maar iedereen houdt de adem in voor volgende week: dan is de herfstvakantie afgelopen.
Nog maar enkele weken geleden leek de doodsklok te luiden over boekenland: de verkoop kelderde en er werd liefst tien procent minder boeken verkocht. Bovendien waarschuwde men dat er te veel boeken werden uitgebracht. Van die doemsfeer is op de Boekenbeurs echter niets meer te merken. Op nagenoeg alle stands zie je bij de verkopers glunderende gezichten, want de gangen lopen al sinds de start van de Boekenbeurs goed vol, met een recordpiek op 1 november toen 25.910 boekenliefhebbers werden geteld.
Maar nog belangrijker: ook de kassa rinkelt. Bij WPG Uitgevers noteren ze de eerste vijf Boekenbeursdagen een omzetstijging van 25 procent tegenover 2011. Een nog iets grotere stijging staat op de tabellen van Lannoo, waar ze op 1 november de grootste omzet ooit op de Boekenbeurs haalden. Hetzelfde verhaal bij andere uitgeverijen: Roularta plus 10 procent, L&M Books plus 7 procent en stripuitgeverij Ballon Media plus 10 tot 15 procent. Bij Astrid Bryan-uitgever Borgerhoff & Lamberigts verkochten ze in vier dagen zo’n 10 procent meer, VBK doet er 15 procent bovenop, terwijl Van Halewijck zonder cijfers te willen noemen ook gewag maakt van een behoorlijke plus.
Ook dure boeken
‘Dit positieve resultaat is een aangename verrassing’, aldus Lieven Sercu, directeur van Lannoo. ‘We waren met z’n allen ongerust, want iedereen heeft de mond vol van de crisis. Daardoor vreesden we dat het publiek de vinger op de knip zou houden. Maar dat is dus niet zo. Net in tijden van crisis grijpen mensen terug naar boeken.’
Waarom ze dat doen, weet Johan De Koning, managing director van WPG: ‘Vooral met eindejaar in zicht worden boeken vaak als cadeau gekocht. Boeken zijn nog betaalbaar en nu mensen wat minder te besteden hebben, zie je ze weer teruggrijpen naar een boek in plaats van dure artikelen zoals iPhones.’
Ook voor René Van Loon, directeur van VBK Uitgevers, is de positieve trend een opluchting in deze economisch moeilijke tijden. ‘Wij draaien momenteel een grotere omzet dan vorig jaar en dat terwijl we nu geen toptitels in huis hebben. In 2011 hadden we nog vier boeken in de top tien. We merken nu ook dat niet alleen toptitels uit het kookboekenrek het goed doen, maar ook minder evidente boeken. Ik denk dat mensen zich realiseren dat een boek uiteindelijk een relatief goedkope vrijetijdsbesteding is. 20 euro voor enkele uren ontspanning en bovendien kun je een boek nog doorgeven aan gezinsleden.’
Opvallend is ook dat dure boeken net zozeer kopers vinden. Bij Minestrone bijvoorbeeld, de uitgeverij van Tony Le Duc, gaan de zaken prima. ‘Wij geven mooie en vrij dure conceptboeken uit en toch verkochten wij deze eerste drie dagen meer dan tijdens de hele Boekenbeurs van vorig jaar.’
Meer cash aan de kassa
Dat het publiek toch op zijn centen let, merkt Jaki Louage van Borgerhoff & Lamberigts. ‘Mensen hanteren dit jaar vaak een budget. Er wordt meer cash betaald omdat ze op die manier hun uitgaven in de hand willen houden.’
Ook crisiskoopjes werken goed. ‘Veel stands pakken uit met mid-priceboeken, koopjeshoeken of een actie van twee plus één gratis’, zegt Lut Raymaekers van Van Halewijck.
Toch waarschuwt iedereen voor overdreven euforie. ‘Volgende week is de herfstvakantie afgelopen en dan voorzien we een kleinere toeloop’, aldus Geert Joris van Boek.be, die toch een tevreden man is nu hij na vijf dagen al over de helft van zijn begrote 155.000 bezoekers zit. ‘Al wat we hebben gehad, pakken ze ons niet meer af’, besluit Lieven Sercu.
BRON: De Standaard
mening: Je zou verwachten dat de uitgeverijen last zouden ondervinden van de crisis, maar dit is blijkbaar niet het geval. Ik verwachtte dat mensen meer interesse zouden tonen in e-books, maar ondanks de crisis verkoopt men nog steeds veel papieren boeken. Ik verkies ook papieren boeken, omdat dit naar mijn mening aangenamer is om te lezen. Ondanks de crisis zijn er dus toch nog sectoren die erin slagen om een omzetstijging te realiseren.
|