3rd November 2012, 19:46
|
Registered User
|
|
|
|
Het blijft me verbazen dat de Republikeinen zich verzetten tegen de rijkentaks die Obama wil invoeren. Ik denk dat de Republikeinen president Obama gewoonweg proberen te dwarsbomen door tegen de invoering van deze taks te zijn. Klinkt ontzettend kinderachtig, maar zo gaat het er in de politiek vaak aan toe. De Republikeinen zouden bovendien teveel gezichtsverlies lijden moesten ze nu instemmen met deze nieuwe taks, iets wat nefast zou zijn zo vlak voor de presidentsverkiezingen.
Ik ben er niet volledig van overtuigd dat de superrijken dé oplossing zijn om een land uit een economische crisis te halen. Het is een mooie gedachtegang waar ik me in kan vinden, maar zoals Ian al aanhaalde zullen de superrijken al snel manieren bedenken om hun kapitaal vrij te stellen van deze belastingen. Het vinden van zogenaamde 'tax loopholes' werkt dit trouwens in de hand.
Het is duidelijk dat er verandering moet komen in het percentage dat de allerrijksten nu betalen, maar we mogen nu ook geen wonderen verwachten van deze ‘Buffet Rule’, moest die er al ooit komen natuurlijk. Ik ben wel van mening dat de rijken een hoger percentage moeten betalen dan ‘de gewone burger – de middenklasse’, zonder daarbij de superrijken teveel redenen te geven om hun kapitaal te doen 'verdwijnen'. Het is ontzettend moeilijk voor een overheid om te controleren waar het geld naartoe is, mede door die tax loopholes die de superrijken zullen gebruiken.
|