'Misverstand' stremt gesprekken over Zaventems vliegtuiglawaai
DE onderhandelaars van de federale, de Vlaamse en de Brusselse regering hadden gisteren hun gesprekken over de geluidshinder rond Zaventem moeten hervatten. Dat voornemen werd doorkruist door een bizarre fout. Na het opschorten van de gesprekken in de nacht van vrijdag op zaterdag, waren de voorstellen aan Belgocontrol doorgespeeld voor analyse.
Gisteren ontdekten de Vlaamse onderhandelaars dat een verkeerde versie bestudeerd was van hun voorstel over het gebruik van startbaan 25L op zaterdag. ,,Belgocontrol was uitgegaan van landen en opstijgen op die baan terwijl wij alleen opstijgen voor ogen hadden'', liet Vlaams minister van Leefmilieu, Kris Peeters (CD&V) weten.
De kritiek van Belgocontrol dat er een capaciteitsprobleem rijst bij het gebruik van baan 25L was meteen zonder voorwerp. Hoe het misverstand tot stand is gekomen, kon niemand zeggen. ,,Ik ga niet uit van kwade wil'', zei Peeters. ,,Het is wel bijzonder jammer dat op basis van verkeerde informatie ons voorstel aan Franstalige kant al neergesabeld wordt.''
De federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), noemde de Vlaamse bezwaren ,,prietpraat''. Het fundamentele probleem blijft volgens hem dat het intensievere gebruik van baan 25L moeilijk ligt. De baan heeft minder mogelijkheden want ze heeft geen taxiweg.
Vandaag moet Belgocontrol het werk overdoen, met de correcte gegevens. Donderdag gaan de onderhandelaars dan opnieuw aan de slag.
Deze farce is niet van die aard om de gemoederen die rond het vliegtuiglawaai al fel opgelaaid zijn, te bedaren. Gisteren klonk weer luid protest uit de Oostrand. Sinds vrijdag wordt er geland op de omstreden baan 02, volgens de inwoners is dat niet genoodzaakt door de wind en dus in strijd met een arrest van het hof van beroep. Bij de ombudsdienst liepen al 3.000 klachten binnen.
Gisteren kwam er nog een klacht bovenop toen twee Belgische F-16's het landende toestel van de Portugese president Sampaio escorteerden. Dat gaf pieken boven de 100 decibel in Stokkel (Sint-Pieters-Woluwe) en Wezembeek-Oppem.
Gisteren liet het schepencollege van Herent (nabij Leuven) weten juridische acties te overwegen tegen een nieuw spreidingsplan. Het vreest dat het tot zestig procent van de nachtelijke hinder te slikken zal krijgen, over wijken die nu nog ontzien worden.
En alsof dat niet volstond, komt er ook gerechtelijke actie vanuit Huldenberg, in de Vlaamse Oostrand. De vzw Milieustandpunt Huldenberg stapt naar de rechter om minister Landuyt te verplichten maatregelen te treffen die de geluidsoverlast boven deze gemeente verminderen. De groep wijst erop dat Huldenberg al jaren geconfronteerd wordt met een concentratie van vliegtuiglawaai, nog versterkt door het spreidingsplan. De meerderheid van de vluchten die naar het oosten, zuiden of zuidoosten vliegen, gaat via het baken in Huldenberg, ongeacht de startbaan.
Geluidsmetingen in juli 2005 tonen aan dat het aantal vluchten dat Huldenberg aandoet vijf tot zes keer hoger is dan het te verwachten aandeel bij een billijke verdeling. Tegenover gemeenten op een vergelijkbare afstand ten noorden van Brussel wordt Huldenberg op een weekdag drie keer, op zondag zes keer en 's nachts tien keer meer met vertrekkende vliegtuigen geconfronteerd.
DS, 19-10-2005, Tom Ysebaert
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|