Kamer keurt verstrenging snel Belgwet goed
De Kamer keurde zopas een verstrenging van de snel Belgwet goed. Er waren 102 stemmen voor, 14 tegen en 13 onthoudingen. N-VA stemde mee met de meerderheid, Groen-Ecolo en FDF waren tegen en het VB en de MLD onthielden zich. Iedereen spreekt van een historische wet.
Door de snel Belgwet konden buitenlanders Belg worden zonder een landstaal te kennen, zonder geďntegreerd te zijn en zonder hier zelfs maar geweest te zijn. Dat is dus verleden tijd. Tussen 2000 en einde 2011 werden zo 568.574 buitenlanders Belg. CD&V-politica Nahima Lanjri (foto) klaagt dit al lang aan en zij is met haar team een van de belangrijkste bezielers van de huidige hervorming.
Wie Belg wil worden moet in de toekomst een landstaal kennen én geďntegreerd zijn. Er komt een korte procedure na vijf jaar ononderbroken verblijf in België en een langere na tien jaar. In het eerste geval zal je ook minstens anderhalf jaar gewerkt moeten hebben om Belg te worden, in het tweede geval niet. Voor bejaarden en gehandicapten blijven de regels soepeler. Belg worden vanuit het buitenland zal niet meer kunnen.
Naturalisatie door de Kamer wordt een echte uitzondering, ze zal alleen nog kunnen voor topsporters, zangers en wetenschappers. De nationaliteit zal ook veel makkelijker kunnen worden afgenomen na ernstige misdrijven (terrorisme, mensenhandel,schijnhuwelijken) en de strafrechter zal die nationaliteit zelf kunnen afnemen. Nu is dat nog een aparte procedure. Maar voor de misdrijven van Fouad Belkacem zal de nationaliteit nog altijd niet afgenomen kunnen worden.
Bronvermelding: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...lgwet-goed.aspx
Mening: Ik vind deze wet niet meer als normaal. Wie Belg wil worden, moet als hoogste eis de taal beheersen. Al wie dit niet bezit of niet wil leren, is geen echte Belg. Ik sta volledig achter deze wet. En dat ze dit ook terug kunnen intrekken is ook een goed punt.
Stel je voor dat wij in deze situatie zitten. Dan vinden wij dit ook niet kunnen. Maar iedereen moet zich aanpassen.
Dit kan voor sommige onder jullie racistisch klinken, maar toch is dit zo. Dit is in ieder geval mijn mening.