Enkele post bekijken
  #2  
Oud 26th October 2012, 11:55
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Een op vijf drinkt nooit water: Hoe ouder, hoe ongezonder kinderen eten

Een gezonde levensstijl waarin tijd gemaakt wordt voor gezonde voeding, de nodige sportactiviteiten en rust is de levensstijl waarnaar we moeten streven. Helaas blijkt dat vele jongeren en voornamelijk kinderen van laagopgeleide ouders niet gezond eten. Gesuikerde dranken en vettig eten zijn de grootste redenen waardoor mensen aan overgewicht gaan lijden. Als je van jongs af aan niet leert om op een goede manier met eten om te gaan dan kan je gezondheid daaronder gaan lijden.

Aanvankelijk bieden gesuikerde dranken en vettig eten een voldoening omdat ze meestal erg lekker zijn, maar op de lange termijn wordt je gezondheid enorm geschaad. De percentages van jongeren die slechte eetgewoonten aangeleerd krijgen zijn verontrustend hoog vind ik. Ik zeg niet dat ik af en toe zelf niet zondig maar de percentages in dit artikel zijn toch alarmerend.

Het is jammer dat voornamelijk kinderen van laaggeschoolde ouders getroffen worden. Op vele gebieden kunnen laagopgeleide ouders hun kinderen jammer genoeg niet helpen. Ik denk dan aan begeleiding bij schoolwerk en later eventueel sollicitaties of administratie in verband met geldzaken. Maar dit geldt jammer genoeg ook voor eetgewoonten.

Er is een gezegde dat luidt: ‘Goed begonnen is half gewonnen’. Ik denk dat dat ook op deze problematiek van toepassing kan zijn. Als we vanuit het onderwijs jongeren meer bewust maken over hun eetgewoonten dan kunnen we het probleem misschien voor een groot deel doen afnemen. Het kan een goede zaak zijn dat men al in het lager onderwijs of zelfs in het kleuteronderwijs leerlingen in aanraking laat komen met bv. infosessies over voeding. De uitleg die kinderen in de klas krijgen kan dan ook in een begeleidende brief aan ouders worden bezorgd. Op die manier zullen misschien enkele ouders de eetgewoonten van hun kind en zichzelf aanpassen.

Een fundament dat aan de oorsprong ligt van het huidige probleem met overgewicht is de bedrijfswereld. Voedingsbedrijven maken gretig gebruik van reclame en andere marketingstrategieën om de consument gevoelig te maken voor hun producten. Het is jammer dat ik het zo moet stellen, maar ik denk dat laagopgeleide mensen hierdoor nog het meest beïnvloed worden. De bedrijfswereld verbieden om de consument aan te spreken kunnen we niet. Het onderwijs kan dus eventueel dienen als een buffer die jonge kinderen al vroeg bewust maakt van wat ze in hun mond stoppen. Een extra focus om in je lessen over na te denken...
Met citaat antwoorden