24th October 2012, 01:08
|
Registered User
|
|
|
|
Mensen beoordelen op hun uiterlijk is altijd dom en belachelijk, dat staat buiten kijf. Natuurlijk kan je wel veel negatieve reacties verwachten als je dit soort foto's op het internet zet (anonimiteit haalt het slechtste in een mens naar boven).
Toch wil ik even een bedenking formuleren (die me misschien niet bepaald sympathiek doet overkomen). We moeten inderdaad iedereen in de maatschappij aanvaarden, maar ik denk niet dat je huidskleur en geaardheid in dezelfde rij mag zetten als gewicht. Dit zijn twee dingen waar je absoluut niets aan kan veranderen, aan gewicht kan je wel iets veranderen.
Ik kamp zelf al heel mijn leven met extra kilootjes om het zo maar te zeggen, maar ik heb tegen mezelf gezegd op een bepaald moment dat het genoeg was en ik ben best wel wat afgevallen. Ik deed dit niet omdat ik het absolute schoonheidsideaal wou bereiken, maar wel omdat overgewicht nu eenmaal niet gezond is. Het is een van de grootste Westerse gezondheidsproblemen en ik vind het dan ook een beetje ongepast om het te "verheerlijken". Begrijp me niet verkeerd, ik zeg absoluut niet dat iedereen er als een fotomodel moet uitzien (dat kan ook niet, die mensen hebben geld, middelen, tijd en photoshop om er zo uit te zien en dat is bovendien hun werk). Ik denk alleen wel dat iedere persoon zijn verantwoordelijkheid moet nemen en op zijn gewicht moet letten. Waarom zouden we rokers verketteren langs de ene kant en mensen met overgewicht verheerlijken aan de andere kant? Beiden hebben een medisch probleem en beiden kosten de sociale zekerheid geld.
Eten kan ook een verslaving zijn en wel een die veel subtieler is en veel moeilijker te bestrijden dan bijvoorbeeld roken. Maar nogmaals, ik heb het hier enkel over een gezond gewicht, NIET over fotomodelmaten.