Enkele post bekijken
Oud 23rd October 2012, 22:22
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User

Bikinifoto van volslanke studente veroorzaakt rel op sociale media

Er is voor de zoveelste keer een ‘kleine rel’ ontstaan op sociale netwerksites als Facebook en Twitter over het vrouwelijke schoonheidsideaal, nadat een volslanke jongedame het aandurfde een foto van zichzelf in bikini op het net te zetten. Het meisje oogst overal lofbetuigingen voor haar lef, maar krijgt tegelijkertijd ook heel wat verwensingen en beledigingen naar het hoofd geslingerd.

Het begon allemaal heel onschuldig. De Amerikaanse studente Stella Boonshoft plaatste een foto van zichzelf in bikini op haar persoonlijke Tumblr-site ‘The Body Love Blog’. Ze zette er de volgende, gevatte tekst bij: ‘Opgelet, deze foto zal voor sommige mensen obsceen overkomen aangezien het onderwerp van de foto niet mager is. En we weten natuurlijk allemaal dat enkel magere mensen hun lichaam mogen laten zien om zichzelf in de spotlights te zetten. Wel, daar doe ik niet aan mee. Het is mijn lichaam, niet het jouwe, en wat ik doe met mijn lichaam is dan ook mijn zaak! Het is mijn lijf, leer er maar mee leven!’

De foto werd al snel opgemerkt door fotograaf Brandon Stanton, de man achter het concept ‘Humans of NY’. ‘Humans of NY’ wil op Facebook een fotoreportage brengen van de (niet zo) alledaagse bezigheden van Amerikanen en geeft daarbij een ruim overzicht van de modale Amerikaan. Stanton besloot Stella te contacteren met de vraag of hij één van haar foto’s (weliswaar één mét kleren) mocht gebruiken voor zijn project. Stella stemde in, maar moest achteraf vaststellen dat ook haar ‘volslanke bikinifoto’ zijn weg had gevonden naar de Facebook-groep.

Uiteraard bleven de reacties op Facebook, en bij uitbreiding ook op Twitter en andere sociale netwerksites, niet lang achterwege. De bikinifoto van Stella kreeg op de ‘Humans of NY’-groep meer dan een half miljoen likes en werd bijna 25.000 keer gedeeld. Stella kreeg er steunbetuigingen van over de hele wereld, maar maakte er ook kennis met de keerzijde van de medaille. Duizenden gebruikers beledigden de jongedame en hadden heel wat commentaar op haar gewicht en haar fysieke voorkomen.

Lang getwijfeld

Uiteindelijk antwoordde Stella haar tegenstanders rechtstreeks op de Facebook-groep. Ze schrijft dat ze in tranen uitbarstte toen ze zag dat haar foto gebruikt werd en ze fotograaf Stanton onmiddellijk vroeg om de foto te verwijderen. ‘Maar uiteindelijk was dit exact de aandacht die ik wou om het schoonheidsideaal van volslanke meisjes in de aandacht te zetten. Dit is de perfecte plaats om mijn verhaal te delen en ik zou trots moeten zijn’, aldus Stella.

De studente gaf intussen al op verschillende Amerikaanse media interviews en besliste zelfs om haar ‘The Body Love Blog’ uit te breiden voor het grote publiek.

Bron : www.nieuwsblad.be

Eigen mening : Ik vind het heel dapper van dit meisje dat ze haar lichaam durft tonen. Niet dat er iets mis mee is natuurlijk. Ik vind dat de tijd toch wel gekomen is dat we iedereen in onze maatschappij moeten aanvaarden (ongeacht huidskleur, gewicht, seksuele geaardheid, ...) We moeten mensen niet beoordelen op hun uiterlijk, wel op hun gedrag. In heel veel boekjes worden modellen gefotoshopt én net daardoor gaan jonge meisjes hun ideaalbeeld aanpassen, ze denken dat het de norm is om slank te zijn, dat ze enkel zo aanvaard gaan worden in de maatschappij.
Met citaat antwoorden