Enkele post bekijken
Oud 23rd October 2012, 19:49
G*mini.Deckers G*mini.Deckers is offline
Registered User

GAIA eist verdoving voor ritueel slachten

GAIA eist verdoving voor ritueel slachten
Dierenwelzijnsorganisatie GAIA klaagt op twee dagen voor het islamitische Offerfeest het onverdoofd ritueel slachten aan. Ze doet dat met een compilatiefilmpje met beelden van het Offerfeest vorig jaar. “Het gaat niet om het verbieden van ritueel slachten, het gaat om het onnodige dierenleed”, zegt Michel Vandenbosch.
Met het filmpje “Ze lijden niet, mijnheer…” stelt de organisatie het onverdoofd ritueel slachten aan de kaak. In dat filmpje worden beelden getoond van het Offerfeest vorig jaar in 11 tijdelijke slachtinrichtingen verspreid over het land. In de beelden zijn dieren te zien die uit de koffers van auto’s gehaald worden, op de grond gegooid worden en daarna de keel overgesneden worden met een mes. “Niet in één vloeiende beweging,” aldus Vandenbosch. “Wel in zagende bewegingen.”

GAIA
“Je ziet tijdens het slachten het staartje van de schapen hevig heen en weer schudden. De dieren spartelen hevig tegen. Dat zijn allemaal gedragsuitdrukkingen van hevige pijn”, aldus de GAIA-voorzitter. Het duurt gemiddeld van zo’n 20 seconden tot een volledige minuut voor de dieren na het oversnijden van de keel volledig dood zijn.

Vandenbosch van GAIA benadrukt dat hij het ritueel slachten an sich niet wil verbieden, “maar het gaat om het voorkomen van onnodig en vermijdbaar dierenleed dat onmiskenbaar veroorzaakt wordt door de dieren zonder verdoving te slachten.” Nu is er in de wetgeving een uitzondering voorzien die onverdoofd slachten toelaat bij ritueel slachten. Vandenbosch wil dat de uitzonderingsregel geschrapt wordt.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...and/121023_gaia 23/10/12

Eigen mening: Ik vind het wel goed dat GAIA hiervoor pleit, maar er worden elke dag dieren massa geproduceerd en vermoord zonder verdoving zo dat wij ze kunnen opeten. Ik ben geen vegetariër maar ik ben wel tegen het zinloos vermoorden van dieren. misschien niet zinloos aangezien het dient als voedsel voor de mens maar toch. Omdat wij superieur zijn mogen we blijkbaar zomaar beslissen over het lot van een ander organisme.
Met citaat antwoorden