Enkele post bekijken
  #2  
Oud 23rd October 2012, 11:15
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Peeters: 'Ik vrees slecht nieuws voor Ford Genk'

'Onze industrie heeft een groot probleem door de hoge loonkosten en hoge energiekosten. Dat is een echte handicap voor ons.' Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) wil dat de federale regering eindelijk werk maakt van het wegwerken van die handicap.


Kris Peeters heeft morgen - samen met enkele leden van zijn regering - een ontmoeting met de Europese Ford directie. Wat die precies te vertellen heeft, weet Peeters niet. Maar goed nieuws, verwacht hij niet.

'Laat ons hopen dat het geen sluiting is. Maar op dit moment kan ik niets geruststellends zeggen,' zei hij op Radio 1. 'Ik maak me echt ongerust.' Tegelijkertijd wil hij niet aan 'paniekzaaierij' doen.

Peeters wijst erop dat het al een tijd slecht gaat in de automobielsector in Europa. En zeker ook in ons land. 'De positie van Ford is niet erg rooskleurig.' De productie bij Ford Europa daalde in augustus met liefst 30 procent. September leek al niet veel beter.

Peeters zegt dat hij doet wat hij kan in overleg met Ford, met de provincie en met de stad. Onlangs werd nog beslist Ford 57 miljoen euro toe te stoppen voor de opleiding van de werknemers voor de bouw van enkele nieuwe modellen zoals de S-Max en de Galaxy. Toen kwam ook het goede nieuws vanuit het hoofdkwartier dat Genk de productie kreeg van de nieuwe Mondeo vanaf oktober 2013.

'We hebben alles uit de kast gehaald.' De beloofde subsidies kan Peeters schrappen. Of hij eerder gegeven subsidies kan terugeisen, is minder duidelijk. Nieuwe subsidies geven, is geen optie.

Peeters beklemtoont dat hij de grond van het probleem niet kan aanpakken. 'Aan de overcapaciteit in de automobiel-sector kan ik niets doen.'
Toch kijkt hij ook naar de federale regering. De hoge loonkosten en de hoge energiekosten doen de industrie pijn. De federale regering heeft enkele jaren geleden goede stappen gezet door de ploegenarbeid goedkoper te maken (en minder te belasten), maar het is nog niet genoeg.

Op dit ogenblik is de fabriek dicht. Het personeel moet verplicht stempeldagen opnemen. Ook de rest van het jaar zal er maar beperkt gewerkt worden. De bonden hebben de poorten van de fabriek in Genk laten blokkeren om te verhinderen dat afgewerkte auto's van de parking gehaald worden.

Bron: De standaard

Dit bericht baart me enorm veel zorgen. Wanneer een Vlaams minister gaat onderhandelen met de Europese ondernemers van Ford, is er iets totaal mis. Het is misschien een beetje voorbarig, maar ik vermoed dat de vorige reddingspogingen om Ford Genk open te houden nu niet meer zullen werken. Er is in mijn ogen gewoon geen budget om dit bedrijf financiële kracht te geven.
Moesten er veel ontslagenen vallen, of in het ergste geval de fabriek de deuren sluiten, dan staan er honderden gezinnen op straat. Van de werknemers die bij Opel Antwerpen ontslagen zijn, zijn er ook nog steeds verschillende die nog geen werk gevonden hebben. Hier maak ik mij vooral ongerust over.
Met citaat antwoorden