Enkele post bekijken
Oud 22nd October 2012, 15:35
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User

NSZ: Leerlingen uit middelbaar hebben nood aan maand bedrijfsstage

Naar mijn mening is het enorm leerrijk voor jongeren om langer dan enkele dagen of een week mee te draaien in een onderneming. Ik heb gemerkt, door onlangs een out of the box-stage bij Centea te doen voor Praktijk 3, dat ik enorm veel heb bijgeleerd en mijn stage duurde maar twee weken. Deze ervaring heeft mij ook voor mijn onderwijsvak economie nieuwe inzichten gegeven. Voor leerlingen in het middelbaar is economie vaak een vak dat nogal ver van hun leefwereld verwijderd staat. Als leerlingen in een bedrijf moeten meedraaien dan leren ze ook meer over bedrijfsculturen en kunnen ze de leerstof die ze zien bij economie veel beter plaatsen. Niet enkel voor economie heb ik bijgeleerd, maar ook heb ik nieuwe inzichten opgedaan met betrekking tot de kosten van een woning en dergelijke. Met het oog op de toekomst zijn deze zaken misschien wel het belangrijkst. De jongere is er ook bij gebaat om meer te leren over het leven waarin ze als volwassene in terecht komen. Een vooruitblik op de realiteit lijkt me daarom erg zinvol.

Zowel voor de ervaring als voor de technische zaken die jongeren leren in een bedrijfsstage vind ik het zeker een goed idee. Jongeren leren op een bedrijfsstage ook flexibel te zijn omdat dat in de huidige bedrijfswereld verwacht wordt. Verder leren ze ook kritisch naar hun eigen werk te kijken. Ik zie weinig negatieven buiten dat bedrijfsleiders en supervisors misschien iets te kritisch zullen zijn voor het werk van de stagiair. Dus van mij krijgt dit idee een positieve evaluatie.
Met citaat antwoorden