Enkele post bekijken
Oud 22nd October 2012, 09:02
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Islamlessen ook in katholieke scholen?

Net zoals Annelies aanhaalt, zal deze vraag heel wat stof doen oplaaien en heel wat discussies en debatten op gang brengen. Toch vind ik dat er hier veel meer resolutie antwoorden mogen verschijnen! Persoonlijk vind ik het absoluut niet kunnen dat er islamlessen worden gegeven in katholieke scholen. Ik heb alle respect voor het katholieke geloof en ik heb ook alle respect voor het moslimgeloof, er is eenmaal godsdienstvrijheid die ik ook absoluut aanvaard. Toch vind ik het niet kunnen dat in katholieke scholen een ander geloof wordt onderwezen, dat klinkt absoluut niet logisch. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat deze vraag komt. Want wat is het alternatief? Ofwel gemeenschapsscholen deels dwingen om islamlessen te geven, ofwel nieuwe scholen bouwen. Dit laatste zou heel wat geld en tijd kosten, om nog maar te zwijgen over de negatieve betekenis van integratie. Dit is misschien een vreemd gevolg, maar toch zit er iets van waarheid in! Waneer buitenlanders allemaal samenhokken in die nieuwe school/scholen waar islamlessen wel worden gegeven, dan gaan zij vaak ook geen motivatie meer hebben om zich te integreren aan ons land.
Het is en blijft een moeilijk gegeven, maar ik vind dat katholieke scholen hiervoor niet moeten opdraaien. Het klinkt misschien egoïstisch, maar de eigenheid van dergelijke scholen mag niet veranderd worden. Zeker niet gezien de negatieve reputatie die de christelijke kerk momenteel heeft. Ik ben zelf niet echt een katholiek gelovige, maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect uit voor mensen die hier wel in geloven. Dit geldt natuurlijk ook voor het moslimgeloof, enkel kan dit voor mij niet tot uiting komen in een katholieke school!
Met citaat antwoorden