21st October 2012, 14:59
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
|
|
Een 'talent hebben' is iets moeilijks om te definiëren. Betekent het 'iets waar je zelf goed in bent' of betekent het 'iets waar je beter in bent dan anderen'? Ik denk dat de meeste leerlingen talent zien in de tweede betekenis. Dan is het inderdaad moeilijk om je eigen talenten op te sommen. Er zal altijd wel iemand zijn die nog beter is in datgene wat jij eigenlijk goed kan.
We vergelijken de leerlingen op school te veel met elkaar, in plaats van elke persoon op zichzelf te waarderen. 'ASO is beter dan TSO', '80% is beter dan 60%', 'ik kan sneller lopen dan hem', 'zij kan sneller lezen dan mij', ... Het is niet omdat jouw buurjongen betere punten haalt op zijn test van wiskunde, dat hij ook beter is, of meer talent heeft. Een leerling die erg zijn best doet, maar toch steeds minder dan het gemiddelde haalt, heeft niet per se gefaald. Inzet en doorzettingsvermogen zijn ook talenten!
Zoals Hanne ook al zei, moeten we elke leerling positief benaderen. Elke leerling heeft zijn sterkere en zwakkere kanten. Aan de zwakkere kanten moeten we natuurlijk in het onderwijs proberen te werken, maar de sterke kanten moeten ook telkens benadrukt worden. Dat geeft de leerlingen zelfvertrouwen en jongeren met zelfvertrouwen kunnen het verschil maken!
|