19th October 2012, 17:09
|
Registered User
|
|
|
|
Hou leerlingen tot 18 uur op school
Leerkrachten hebben eenmaal een moeilijke taak, namelijk leerlingen onderwijzen en tegelijkertijd jongeren opvoeden. Dat gaat niet altijd even vlot, zeker wanneer de diversiteit in de klas enorm groot is. Wanneer voorstellen een concrete invulling en een concrete betekenis krijgen, dan pas kan ik oordelen of dit goede suggesties zijn binnen het onderwijs.
Leerlingen op school houden tot 18h roept al meteen heel wat protest op omdat leerlingen vaak schoolmoe zijn. Dit komt omdat ze verplicht worden naar school te gaan en wanneer dit niet leuk is, komen zij ook niet graag. Als leerkracht, maar ook als leerkrachten- en schoolteam is het belanrijk om die leerlingen wel de motivatie te geven om naar de school te laten gaan.
Dat brengt mij ook meteen tot het positieve punt van dit voorstel. Laat leerlingen inderdaad langer naar school gaan, maar maak hierbij ook tijd vrij voor andere zaken. Hiermee bedoel ik concreet dat er mogelijkheden zijn om leerlingen hun huiswerk en lessen te laten voorbereiden met begeleiding van leerkrachten, zodat zij thuis niet meer hoeven te werken. Ten tweede kan dit voorstel ook lukken als leerlingen binnen die lange lesdag ook tijd krijgen om even jongere te zijn. Vaak worden heel wat lessen verstoord omdat leerkrachten teveel bezig zijn met opvoeden. Door leerlingen langer naar school te laten gaan, kan op beide aspecten dieper ingegaan worden ...
Alle suggesties hebben voor- en nadelen. Het is belangrijk om telkens te achterhalen wat de meerwaarde en de functie van die maatregel is! Dan pas kan de discussie starten over de haalbaarheid en de organisatie hiervan!
|