Enkele post bekijken
  #2  
Oud 18th October 2012, 16:30
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Aantal Belgen onder armoedegrens op hoogste niveau sinds begin crisis

Wat mij frappeert als ik dit artikel lees is dat de armoede veel hoger ligt dan je zou verwachten. In ons dagelijkse leven worden we erg zelden - ik in ieder geval toch - geconfronteerd met armoede. Armoede wordt erg goed verdoezeld waardoor wij geen goede impressie krijgen van hoe het nu werkelijk met de maatschappij gesteld is. Wat je dan wel weer ziet is de rijkdom van sommige mensen. Je hoeft maar door de dorpskern van je eigen dorp te wandelen en je ziet meestal op nog geen tien minuten tijd twintig tot dertig mooie wagens voorbijrijden. Als je dan weer meer naar de periferie toe gaat dan zie je grote villa's en landhuizen. Het contrast tussen arm en rijk dat wij ervaren is volgens mij nog maar een fractie van het contrast in realiteit.

Waarom ik dit denk? Het heeft te maken met status, aanzien en de verheerlijking van rijkdom. Mensen hebben de behoefte om door hun naasten aanvaard te worden. De arme man zal zich anders voordoen om die aanvaarding niet te verliezen. Hij zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat hij geen stempel krijgt en hij houdt zijn privéleven voor zich. Een andere reden is de verheerlijking van rijkdom, met name door de media en de bedrijfswereld. Succes hebben in het leven is erg belangrijk tegenwoordig en rijkdom is daar binnen onze maatschappij een maatstaf voor. De bedrijfswereld maakt hier gretig gebruik van door steeds nieuwe producten te lanceren. In de media daarentegen zien we niets anders dan rijke mensen of succesvolle mensen die rollen vertolken in films, series, enzoverder. Rijk wordt door ons bijna als normaal ervaren omdat er om ons heen voortdurend naar rijkdom verwezen wordt.

Het contrast wordt dus kleiner voorgesteld dan het is omdat de arme zijn armoede verbergt en omdat de rijkdom van de rijke als normaal wordt beschouwd.
Met citaat antwoorden