Enkele post bekijken
  #1  
Oud 15th October 2012, 23:05
michaël.roothooft's Avatar
michaël.roothooft michaël.roothooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heultje
Posts: 29
Kapitein Costa Concordia geconfronteerd met passagiers

Italië maakt zich op voor het proces rond de ramp met de Costa Concordia. Francesco Schettino (52), de kapitein van het cruiseschip, moet zich verantwoorden voor de dood van 32 mensen. Op de eerste dag van de rechtszaak werd hij meteen geconfronteerd met de passagiers.
In totaal kwamen honderden advocaten, experts en vertegenwoordigers van burgerlijke partijen op de eerste zittingsdag samen.

Met het dagenlange verhoor wordt het proces van het ongeluk voor het Toscaanse eiland Giglio met 32 doden voorbereid. Het getuigenverhoor vindt in een theater achter gesloten deuren plaats. De straten rond het gebouw werden uit voorzorgsmaatregelen afgesloten. Schettino werd door een zijingang het theater binnengeleid.

Het gaat in Grosseto om de evaluatie van de zwarte doos, waarop de gegevens en de communicatie van de brug van het cruiseschip zijn geregistreerd en de resultaten van een omvangrijke expertise.

De rechtszitting was in juli verdaagd. De vier aangeduide deskundigen hadden veel meer tijd nodig dan aanvankelijk werd verwacht om de gegevens van de zwarte doos te analyseren. Bovendien moesten ze tientallen vragen van de speurders beantwoorden.

De Costa Concordia sloeg op 13 januari om voor de kust van een Toscaans eilandje. Uiteindelijk vonden 32 mensen de dood. Schettino werd er al vlug van beschuldigd veel te dicht langs de kust te zijn gevaren. Hem werd onder meer doodslag en het voortijdig verlaten van zijn schip ten laste gelegd.

Negen maanden na de ramp is het schip nog altijd niet geborgen. De koude en de golven vertragen de bergingswerkzaamheden.

Bron: Het Nieuwsblad
datum: 15/10/12

Eigen mening:
We hebben allemaal wel gehoord van de ramp die vorig jaar gebeurde voor de kust van de Isola del Giglio in de Tyrreense Zee. De Costa Concordia leed toen schipbreuk en heel wat mensen (zo'n 32 mensen) verloren toen hun leven. Ik vind het goed dat die kapitein zich nu moet verantwoorden voor het gerecht. want hij had deze ramp zeker kunnen vermijden moest hij wat bekwamer zijn geweest als kapitein.
Zelfs tijdens de ramp had hij niet eens de nodige eer om als kapitein aan zijn roer te blijven staan. Hij was namelijk één van de eerste die op een reddingsboot zat, vrouwen en kinderen eerst had hij blijkbaar nooit geleerd. Laat ons hopen dat hij nu krijgt wat hem toekomt.
Met citaat antwoorden