bron:
http://www.retaildetail.be/nl/belgi...e-facebookactie
maandag 15 oktober 2012 08:44
(UPDATE) Supermarktketens Colruyt en Albert Heijn hebben te maken gekregen met een scam-campagne op Facebook. Daar leken de discounters een wel heel bijzondere reclamecampagne te voeren door vouchers van duizend euro weg te geven aan wie de ‘advertentie’ deelt. Het bericht dat razendsnel het sociale netwerk rondgaat, is echter niet echt: wie er op ingaat wordt opgelicht met een dure sms en krijgt een abonnement aangesmeerd. Colruyt heeft meteen een klacht ingediend tegen de oplichters.
Klacht tegen fraudeurs
Door het 'succes' van de nep-campagne, die de sociaalnetwerksite vanochtend overspoelde, voelde Colruyt zich genoodzaakt om klacht in te dienen tegen het bedrijf dat de domeinnaam colruyt.us registreerde. Het is echter nog maar de vraag of die klacht veel zal uithalen, want volgens de eerste gegevens zit een Pakistaans bedrijf achter de fraude.
Marketingdirecteur Bart van Lierde zei in De Morgen "Dit is geen actie van Colruyt. We onderzoeken momenteel wie de initiatiefnemer is van de webpagina en wij zullen sowieso klacht indienen bij de gerechtelijke instanties."
De echte 'prijs': een duur abonnement
De 'Facebookactie' vraagt de pagina te delen, en daarna een bedankingsbericht te posten. Vervolgens komt de aap evenwel uit de mouw: de consument wordt gevraagd een SMS te sturen naar een verkort nummer, waarmee hij onbewust intekent op een duur abonnement, dat via de eigen mobiele operator wordt verrekend. Het bericht is zelfs voorzien van een valse teller, waarop men zogezegd ziet hoeveel vouchers nog beschikbaar zijn.
Een kleine tip om zo'n misbruik te herkennen: als een Belgische of Nederlandse retailer een bericht in schabouwelijk Nederlands plaatst ("Colruyt geeft bonus vouchers verjaardag vieren"), is dat bericht maar zelden echt...