Enkele post bekijken
Oud 15th October 2012, 20:56
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User

En wij leven in een democratie? Je mag mij anders toch eens vertellen wat hier democratisch aan is! Toen ik dit artikel las sloeg de verbazing mij om de oren. We moeten met zijn allen gaan kiezen omdat onze stem gehoord moet worden. Wanneer dan de meerderheid kiest voor 1 bepaalde partij zou je toch verwachten dat de burgemeester uit deze partij komt en dat deze partij het grotendeels voor het zeggen gaat hebben. Hoe kan het mogelijk zijn dat andere partijen een coalitie vormen en daarmee de grootste partij buiten schot zetten? Wat met onze stem dan?
Waar ik woon, in Turnhout, gebeurde een gelijkaardig iets.
N-VA is ook bij ons de grote winnaar. De meeste voorkeursstemmen gingen echter naar de lijsttrekker van de 2de partij, 'Turnhout iedereen mee'.
Het ziet er nu naar uit dat N-VA een coalitie gaat vormen met sp.a en groen. Met als gevolg dat T.I.M op de achterbank wordt geschoven en de persoon met de meeste stemmen niet burgemeester wordt. Dit terwijl hij 700 stemmen meer haalde dan zijn collega bij N-VA.
Een schande als dit zou gebeuren, de kiezer wilde duidelijk T.I.M er ook bij hebben. Hen nu in de oppositie steken zou een schande zijn! Het "kiezen" van coalities zou men moeten afschaffen en de grootste partijen automatisch een coalitie laten vormen. Gedaan met de "vriendjespolitiek" dan! Het zou het besturen van een stad, dorp of gemeente moeilijker maken maar het zou ook een einde zijn aan de dictatuur die er nu heerst! Waarom stemmen we eigenlijk nog?