Enkele post bekijken
Oud 15th October 2012, 20:28
V*ncent.Grieten V*ncent.Grieten is offline
Registered User

Stefaan De Clerck: 'Ik ben bedrogen en verontwaardigd'

KORTRIJK - 'De anti-campagne heeft geleid tot een anti-coalitie.' Zo reageert Stefaan De Clerck (CD&V) op de alternatieve coalitie die grote uitdager Vincent Van Quickenborne (Open VLD) deze ochtend op de been heeft gebracht. De grootste partij CD&V valt daardoor uit de boot. De Clerck gaf in de namiddag een emotionele persconferentie.
'Het weer is niet goed in Kortrijk.'. Dat waren de eerste woorden van de uittredende burgemeester De Clerck toen hij op applaus werd onthaald. '16.666 kiezers hebben gesproken maar ze hebben niet naar hen geluisterd.'

'Ik heb gemengde gevoelens', zei De Clerck. 'Ik wist dat politiek vaak rauw en ruw is. Het is onvoorstelbaar dat N-VA en SP.A blind zijn meegegaan in dit verhaal terwijl er geen grondstroom van ontevredenheid was. 66 procent van de inwoners was tevreden en met een derde van de stemmen zouden we normaal opnieuw de kern van een bestuursgroep moeten worden. Ja, er zijn gesprekken vooraf geweest maar die waren geen aanzet voor onderhandelingen achteraf. Ik ben bedrogen en verontwaardigd.'

Veerkracht

Maar De Clerck wilde meteen een specifiek woord naar voren schuiven. 'Veerkracht. Dit geeft een nieuw soort energie die we halen uit de verontwaardiging. Het spel is veranderd. We gaan samen blijven werken voor alle inwoners van Kortrijk met een langetermijnvisie. We gaan ons niet laten leiden door rancune', besloot De Clerck, die zijn partijgenoten en familie in tranen dwong.

Eeder op de dag uitte zijn zoon Felix zijn ongenoegen op Twitter: ‘Zum Qotsen.’ Ook CD&V Kortrijk reageerde boos op de alternatieve coalitie van Van Quickenborne. De coalitievorming is ondemocratisch verlopen, aldus de lokale afdeling.

CD&V haalde zondag 33 procent van de stemmen, terwijl Open VLD van uitdager Vincent Van Quickenborne 21,3 procent haalde. De Clerck haalde 7.323 voorkeurstemmen, terwijl Van Quickenborne iets lager op 7.132 stemmen afklokte.

De coalitievorming kreeg maandag echter een onverwachte wending. Open VLD, SP.A en N-VA verwijzen CD&V naar de oppositiebanken en Van Quickenborne bemachtigt de burgemeestersjerp.

In een reactie merkt CD&V op dat haar lijsttrekker ‘in het persoonlijk duel dat over het burgemeesterschap werd uitgelokt’ als sterkste uit de bus kwam.

Volgens de logica van de verkiezingsuitslag zou CD&V de leiding van een coalitie op zich moeten nemen. Maar tegen de anticoalitie die Open VLD, SP.A en N-VA hebben gesmeed, staat ook de grootste politieke familie machteloos, luidt het.

BRON: De Standaard 15/10
MENING
In Kortrijk heeft de CD&V onlangs de gemeenteraadsverkiezingen van 14/10 gewonnen. De partij van Stefaan De Clerck zou dan de burgemeester voor deze stad leveren, iedereen ging ervan uit dat dit opnieuw De Clerck ging worden. Dit was echter niet het geval tot verbazing van velen. Door de zogenaamde 'anti-coalitie' wordt de CD&V helemaal weggecijferd.
Wat volgens mij niet juist is, is dat ondanks de meerderheid voor een bepaalde partij stemde, ze toch niet de burgemeester uit deze partij krijgen. Met gemeenteraadsverkiezingen is het toch zo dat je stemt op de persoon die je de touwtjes in handen wilt geven? Ik kan er heel goed inkomen dat dit voorval kan leiden tot frustratie van vele inwoners van Kortrijk en mensen die begaan zijn met de politiek.
Als deze soort van acties mogelijk blijven, is het dan nog wel de moeite om te gaan stemmen?
Met citaat antwoorden