Enkele post bekijken
Oud 15th October 2012, 11:35
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User

De toekomst van uw pensioen

Commentaar

Het is jammer dat wij nooit zullen kunnen genieten van een vervroegd pensioen waartegenover een mooie uitkering staat. Maar het is nu eenmaal de realiteit dat onze generatie zeker tot zijn 65ste of langer zal moeten werken. Wel vind ik het nog steeds een goede beslissing van de Minister van Pensioenen, Vincent Van Quickenborne, om mensen nu al aan te moedigen om voor een vergoeding van 50 euro per extra werkjaar langer te blijven werken. Ook de verlenging van deze maatregel is naar mijn mening een goed idee.

Volgens mij is het ook een goede zaak dat het vervroegd opnemen van aanvullende pensioenen wordt ontmoedigd. Het is in het belang van alle generaties dat mensen worden aangemoedigd om langer te werken. De babyboomers, die allemaal stilaan aan pensioen toe zijn, gaan ons sociale zekerheidssysteem voor een grote uitdaging zetten. Een uitdaging die we zo veel als mogelijk moeten proberen preventief te bestrijden en in te perken. De oudere werknemers langer aan het werk houden door fiscale voordelen af te schaffen is een belangrijk onderdeel in de oplossing van het probleem. Hoewel deze maatregel niet op veel sympathie zal kunnen rekenen van de oudere werknemers denk ik toch dat deze stap een essentiële stap is.

Als de voorgaande twee maatregelen worden nageleefd dan hoeft de pensioenleeftijd niet meer omhoog te gaan. Naar mijn mening is het echt een goede zaak dat mensen maximum tot de leeftijd van 65 jaar moeten werken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen die een loopbaan van 45 jaar op hun teller hebben staan, het niet verdienen om de nodige rust en waardering te krijgen voor hun inspanningen.

De gelijkgestelde periodes aanpakken vind ik een dubbeltje op zijn kant. Je kan moeilijk mensen gaan ‘straffen’ omdat ze tijdens een bepaalde periode in hun loopbaan niet kwamen werken. De oorzaken van de gelijkgestelde periodes zijn erg divers en het mag niet zijn dat mensen door psychologische problemen of ziekten tijdens hun loopbaan aan het einde van de rit een minder groot pensioen ontvangen. Anderzijds is het wel zo dat mensen die weinig of geen gelijkgestelde periodes in hun loopbaan hebben opgenomen in zekere zin benadeeld worden. Zij hebben in verhouding meer gewerkt en moeten het stellen met hetzelfde pensioen. Of dat wel eerlijk is, is iets om over na te denken.

In het laatste deel van het artikel wordt er gesproken over de pensioenberekening. Momenteel worden er, zoals in het artikel duidelijk te lezen staat, geen aanpassingen gedaan aan de pensioenberekening. Dat is een goede zaak voor de mensen die nu op pensioen gaan. Naar de toekomst toe ziet de boodschap er iets minder rooskleurig uit want op de lange termijn zullen er wel aanpassingen moeten gebeuren. Dat is jammer voor de generaties die nog enkele jaren aan het werk zijn en voor de generaties na hen. Het is nu eenmaal zo dat de maatschappelijke realiteit van ons vraagt om in te binden naar de toekomst toe. Inbinden is natuurlijk niet makkelijk en zal een mentaliteitsverandering vragen, maar het zal essentieel zijn om ons systeem overeind te houden.

Het thema van dit artikel is erg gevoelig en belangt onze hele maatschappij aan. Specifiek voor jongeren is dit ook een interessant artikel. Het toont aan dat we serieus moeten nadenken over onze toekomst en ons moeten realiseren dat er ons nog zware opgaven te wachten staan…
Met citaat antwoorden