Enkele post bekijken
  #1  
Oud 12th October 2012, 13:30
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Amper 1 op 1.000 nieuwe wagens is elektrisch

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar zijn er 350 volledig elektrische wagens ingeschreven in België. Het aantal nieuwe wagens met klassieke motoren ligt duizend keer hoger. De introductie van elektrische wagens loopt vertraging op door een gebrek aan infrastructuur, de hoge prijs en een beperkt bereik. Dat meldt de krant De Tijd.

Dit jaar zijn er 350 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Dat zijn er drie keer meer dan de 106 stuks die in de eerste negen maanden van vorig jaar op de Belgische weg kwamen. De stijging lijkt spectaculair, maar in absolute termen staat de elektrische wagen nog nergens, aldus De Tijd. Slechts 1 op de 1.000 verkochte wagens is elektrisch..

De drempels die de elektrische wagen moet overwinnen om consumenten te verleiden zijn bekend. De prijs is de grootste struikelsteen. Door zijn dure batterij is de wagen duizenden euro's duurder dan een equivalent model met een klassieke benzine- of dieselmotor. Daarnaast zijn heel wat automobilisten afgeschrikt door de zogenaamde range, de afstand die je kan afleggen met een volle batterij. Die bedraagt bij de meeste elektrische modellen maar 100 tot 150 kilometer, waardoor de wagen niet geschikt is voor langere trips..

Particulieren kochten dit jaar 48 elektrische wagens. Ook de grote vraag bij bedrijven blijft uit. "De meeste bedrijven zijn de markt nog wat aan het aftasten en bestellen voorlopig slechts één of twee auto's", zegt Wim Doms, de woordvoerder van Peugeot. De sector kijkt al jaren reikhalzend uit naar grote aanbestedingen (van overheidsbedrijven) met grote wagenparken, zoals Bpost en Belgacom.

Bron: N.N., Amper 1 op 1000 nieuwe wagens is elektrisch. De morgen, 2012-10-12, (http://www.demorgen.be/dm/nl/5379/E...lektrisch.dhtml)

Mening:
Zoals in het artikel staat, is de elektrische auto nog steeds duur in vergelijking met de auto's die een benzine- of dieselmotor hebben. Zeker als je weet dat er nog maar weinig oplaadstations zijn, de auto slechts een beperkte afstand kan afleggen en dat de batterij heel duur is. Voeg hier nog eens de onzekerheid bij over de levensduur van de batterij en je bent al minder geneigd om zo'n wagen te kopen.

Het plaatsen van meerdere oplaadstations zou al een oplossing kunnen vormen. Wat ook kan helpen is het verkorten van de oplaadtijd van de batterij, zodat je geen uren moet wachten tot je je tocht voort kan zetten.
Misschien kan er ook voor gezorgd worden dat er twee batterijen in de auto zitten. De primaire batterij kan dan de motor starten en de auto enkele uren laten rijden. De secundaire batterij kan dan misschien opgeladen worden door de bewegingsenergie van de ronddraaiende wielen om te zetten in elektrische energie die opgeslagen wordt in deze batterij. Als de primaire batterij dan leeg is, kan er worden overgeschakeld naar de secundaire batterij. Deze laatste mogelijkheid is een eigen hypothese. Of dit ook werkelijk mogelijk is, weet ik niet.

Om een positieve evolutie in de verkoop van elektrische auto's te kennen, kan men het plaatsen van zonnepanelen terug promoten. De mensen kunnen dan hun auto opladen met de energie die ze zelf hebben geproduceerd. Het overschot aan energie, kan nadien op het elektriciteitsnet gezet worden.
Met citaat antwoorden