12th October 2012, 11:33
|
Registered User
|
|
|
|
Een op de tien kiezers bleef ongestraft weg in 2010
Wie zondag niet gaat stemmen, zal niet vervolgd worden.
Volgens minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) zijn spijbelaars geen prioriteit voor het gerecht. Nochtans is gaan stemmen verplicht in Belgi. Maar sinds 2003 werd er niemand nog vervolgd. Het gevolg: steeds meer mensen sturen hun kat naar de stembus.
0 0 Bijna 8 miljoen Belgen moeten zondag gaan stemmen. Maar of iedereen dat ook doet, is twijfelachtig. In 2010, bij de laatste verkiezingen, kwamen 780.000 Belgen niet opdagen. Dat is een op de tien ingeschreven kiezers. In 2003 lag dat aantal een pak lager: 580.000 of een op de twaalf kiezers.
Nochtans krijgt elke spijbelaar een boete in de bus; van 27 tot 55 euro voor een eerste inbreuk. Bij een volgende inbreuk kan dat oplopen tot 137 euro. Alleen, het parket zal u niet vervolgen als u die boete niet betaalt, geeft Turtelboom ook toe. In 2003 deed toenmalig justitieminister Marc Verwilghen al eens eenzelfde uitspraak.
Een minister die zegt dat er amper vervolgd wordt, laat natuurlijk zijn sporen na, zucht Johan Ackaert, politicoloog van de Universiteit Hasselt, die al jaren het absenteïsme op verkiezingsdag bestudeert. Voeg daarbij het toenemende wantrouwen van de kiezer in de politiek en de vergrijzing die meer en meer oudere kiezers sociaal isoleert.
Een troost: gemeenteraadsverkiezingen zijn over het algemeen iets populairder, omdat de kiezer vaak een band heeft met de politici en meer invloed kan hebben op het resultaat. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2006 bleven slechts 260.000 Vlamingen (5,6%) thuis.
Bron: GVA 12/10
Mijn mening:
Wanneer de minister van Justitie openbaar gaat verkondigen dat afwezige kiezers niet vervolgd zullen worden, vind ik dit persoonlijk zeer jammer. Dit hoeft niet op een voorpagina van een krant te verschijnen. Wanneer er te weinig middelen zijn om iedereen te vervolgen houdt men dit binnenskamers en gaat men dit niet openbaar maken. Op deze manier zou het weleens kunnen zijn dat vele kiezers hun kat sturen.
Zoals Jasper aanhaalde is het inderdaad misschien beter om de opkomstplicht af te schaffen. Op die manier gaat men eerder stemmen op personen met degelijke standpunten waarin men zichzelf kan vinden. Momenteel wordt er volgens mij ook te veel gestemd op populaire figuren met weinig inhoud en degelijke standpunten.
Langs de andere kant zou ik het ook spijtig vinden dat de opkomstplicht zou worden afgeschaft. Onze overgrootouders en grootouders hebben zolang moeten ijveren om te kunnen gaan stemmen. Ze hebben moeten vechten om vrouwen een stem te geven. Dus zo eenvoudig lijkt het me nu ook weer niet om de opkomstplicht zomaar af te schaffen.
|